Concentratieproblemen? Los ze op met white noise!
10 december 2020 
6 min. leestijd

Concentratieproblemen? Los ze op met white noise!

Concentratieproblemen. Op sommige dagen kun je de bakken koffie aan blijven slepen zonder dat je ook maar een beetje vooruit te branden bent. Sommige mensen nemen deze dagen voor lief, morgen weer een dag toch? Fout! Kijk eens kritisch naar de frequentie van deze ‘concentratie-loze-dagen’. Waarschijnlijk komt dit vaker voor dan je toe wil geven. We zullen je een geheimpje verklappen..

Je gebrek aan concentratie komt door een gebrek aan slaap!

In deze blog gaan we in op de relatie tussen slaap en concentratie. We staan stil bij de impact die deze begrippen op elkaar hebben en hoe white noise je kan helpen om langer je focus te behouden. Op het einde van deze blog geven we je nog 5 tips waarmee je zelf je concentratie kunt verbeteren.

Wat is concentratie?

Volgens Beterconcentreren.nl is concentratie, of focus, de mogelijkheid om je langdurig op één taak te richten. Dit noemen we ook wel volgehouden aandacht. 

Kijk eens om je heen. De voorwerpen om je heen bevatten allemaal bakken met informatie. Hoe zorgen je hersenen ervoor dat je je richt op het scherm van je laptop of die grote stapel studieboeken die je door moet nemen?

Dat doen je hersenen door gebruik te maken van een complex selectiemechanisme. Dit systeem zorgt ervoor dat je hersenen zich focussen op relevante informatie zonder afgeleid te worden door irrelevante info.

Wat is de oorzaak van concentratieproblemen?

Concentratieproblemen kunnen meerdere oorzaken hebben. Dokter.nl benoemt onder andere de volgende oorzaken:

  • Vermoeidheid
  • Stress
  • Leeftijd
  • Gebruik van medicijnen
  • Verslechterde doorbloeding  van het hersenweefsel

Vermoeidheid is uit dit lijstje veruit de meest voorkomende oorzaak van concentratieproblemen. En raad eens? Het is ook nog eens de oorzaak die het makkelijkste te verhelpen is!

Slaap en concentratie

Volgens het CBS had bijna een KWART! van alle Nederlanders ouder dan 25 in 2018 last van slaapproblemen. Je kunt je misschien wel voorstellen dat we daarom zeggen dat dit een van de meest voorkomende oorzaken van concentratieproblemen zijn.

Maar, hoe komt het dat slaap zo’n grote invloed op je focus heeft? Allereerst kan het zijn dat je last hebt van slaapapneu. Dit wil zeggen dat je in je slaap voor korte periodes stopt met ademhalen.

Het ApneuCentrum heeft hier het volgende over te zeggen: 

“Door dit slaapgedrag werken de hersenen niet meer goed. Hierdoor ontstaan concentratieproblemen. U kunt door slaaptekort daarom vaak minder goed nadenken en uw aandacht ergens bijhouden. Slaap speelt dan ook een hele belangrijke rol bij leren en denken.“

Hieruit kunnen we opmaken dat slaap een enorm belangrijke factor is bij het verhogen van je concentratie. Hier komt white noise voor het eerst om de hoek kijken. Kijk hier hoe white noise je slaap kan verbeteren!

White noise en concentratiestoornissen

Maar wat nou als het concentreren écht niet wil lukken? Sommige mensen hebben nou eenmaal last van een concentratiestoornis zoals ADHD of ADD. Als je hier last van hebt kan het bijna onmogelijk lijken om je aandacht voor een langere periode op één onderwerp te focussen. 

Ook hier kan witte ruis helpen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat witte ruis kan helpen om mensen met een concentratiestoornis langer te laten focussen. Dat komt omdat witte ruis ervoor zorgt dat prikkels van buitenaf geblokkeerd worden. Wetenschappers geloven dat dit de oorzaak is van de positieve impact van white noise op concentratieproblemen. Een concentratiestoornis zorgt er namelijk voor dat je overgevoelig bent voor deze prikkels!

Op zoek naar white noise van de hoogste kwaliteit?

Breng me naar de Droomshop 

Vijf tips om je concentratie te verhogen

We hopen dat je wat geleerd hebt van deze blog. Misschien is white noise wel de oplossing voor je concentratieproblemen. We willen je in ieder geval nog vijf van onze beste tips meegeven. Zo kun jij vandaag nog aan de slag met het verbeteren van je focus!

concentratie white noise

  1. Let op je voeding: suikers geven je een snelle boost maar zorgen ook voor schommelingen in je suikerspiegel, dit is funest voor je focus. Beloon je harde werk met gezonde snacks en drink voldoende water.
  2. Verwijder afleidingen: Als je weet dat je gemakkelijk naar je telefoon grijpt. Dan is het verstandig om je telefoon weg te leggen of er een post-it op te plakken. Zo kom je niet in verleiding om naar je meldingen te kijken.
  3. Sport voldoende: Het kan lastig zijn om na een lange dag werken of studeren nog de motivatie op te brengen om naar de sportschool te gaan. Toch is het verstandig om elke dag voldoende te bewegen. Sporten helpt je brein om je gedachte op orde te zetten en tot rust te laten komen. Door dagelijks te sporten zul je ook beter slapen en fitter voelen in de ochtend.
  4. Stel van tevoren doelen: Je zult merken dat je veel effectiever te werk zal gaan wanneer je van tevoren doelen op stelt. Het helpt altijd om ergens naar toe te werken! Stel realistische lange termijn doelen voor jezelf op en vertaal deze doelen naar doelen die je van dag tot dag kunt behalen. Zo weet je elke dag wat je te doen staan en wanneer je voldoende gedaan hebt. Vergeet niet jezelf te belonen voor je harde werk. Wees een goede baas én werknemer voor jezelf.
  5. Zorg dat je voldoende frisse lucht krijgt: Het rondje wandelen in de pauze wordt steeds populairder in het bedrijfsleven en terecht! Even een frisse neus halen tussen je werk of studie door is hartstikke goed voor je concentratie. Geniet 20 minuutjes van de buitenlucht en stort je met nieuwe energie op je doelen. Zorg ook dat je op kantoor of thuis een raampje open hebt staan zodat je ook tijdens het werk voldoende frisse lucht krijgt.

 

Over de schrijver
.
Reactie plaatsen