5x De gevolgen van een slaaptekort
10 december 2020 

5x De gevolgen van een slaaptekort

Er komt steeds meer en meer informatie beschikbaar over slaap. We ontdekken steeds meer over het belang van een goede nachtrust. Toch krijgen we als mensen een steeds groter tekort aan slaap. Hoe kan dat toch? In dit artikel vertellen we je vijf risico's die je loopt door een te korte nachtrust. Zo hopen we je te waarschuwen voor de vervelende gevolgen die dit met zich mee kan brengen.

Gewichtstoename

Misschien heb je niet de ambitie om de volgende fitness vlogger te worden. Toch raden we je met klem aan om je slaap te monitoren als je een beetje op je lijn wil letten. Het ligt voor de hand dat je minder energie en daardoor minder motivatie hebt om naar de sportschool te gaan, wanneer je niet genoeg slaapt. Maar er zijn meer redenen waarom een langdurig slaaptekort kan leiden tot overgewicht.

Wanneer je voldoende slaapt zorg je ervoor dat je voldoende energie hebt om de dag door te komen. Bij een tekort aan slaap heb je eigenlijk een tekort aan energie. Dit kun je opvullen door meer calorieën te eten, maar je raad het al. Het is niet bevorderlijk voor je wasbordje.

Okee, dit valt allemaal wel mee denk je nu misschien, maar de belangrijkste oorzaak van gewichtstoename door een slaaptekort hebben we nog niet benoemd. Dat komt door de hormonen die je aanmaakt bij een slaaptekort. Zo verhoog je met je slaaptekort je aanmaak van het stresshormoon Cortisol. 

Het AD beschrijft het passend. “Cortisol maakt extra suikers vrij om meer energie door je lichaam te pompen”. Dit zorgt ervoor dat je een energieboost krijgt als je het écht nodig hebt. Maar op de lange termijn kan het zorgen voor een flinke toename in je gewicht. Deze gewichtstoename zorgt vaak ook nog eens voor extra stress, nog meer cortisol en nóg wat extra kilo's. Probeer deze vicieuze cirkel zo snel mogelijk te doorbreken!

Gezond eten en goed slapen? Lees alles over slaap en voeding bij volwassenen.

Een verminderde focus

Je kent het gevoel vast wel. Met het verkeerde been uit bed gestapt, en nu ben je niet vooruit te branden op werk. Een stel goed uitgeruste hersenen kan alles aan. Hoeveel dagen in de week voel jij je futloos en ongemotiveerd op je werk?Tekort aan slaap, verminderde focus

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je hersens fris en uitgerust aan het werk kunnen gaan. Dit verbetert je prestaties op werk of school op verschillende manieren. Als eerste zul je merken dat je hersenen een stuk meer energie hebben. Dat wil zeggen, je kan langer, geconcentreerd te werk na een volle nacht slapen. Dit verhoogt je productiviteit behoorlijk. 

Daarnaast verhoogt een stel frisse hersenen je probleemoplossend vermogen. Je legt eerder nieuwe verbanden en je zult merken dat je gezonde slaapritme zal zorgen voor nieuwe inzichten op werk. Je baas zal versteld staan van alle goede ideeën die je op zal brengen, zo sleep je eindelijk die verdiende promotie binnen 😉

Wist je dat…. Jij je concentratie kunt verbeteren met white noise?  

Een minder cognitief vermogen

Ooit geprobeerd een balletje te vangen of gooien nét nadat je wakker bent? Misschien niet, maar als je even een voorstelling maakt in je hoofd begrijp je dat dit geen doen is. Een goede nachtrust geeft je cognitieve vermogen een boost. 

Wat bedoelen we met je cognitief vermogen? Volgens Gezondheidsnet praten we over cognitie als we praten over ons vermogen om kennis op te nemen en te verwerken. Maar ook zaken als als waarnemen, denken, taal, bewustzijn, aandacht en concentratie.

Wat betekent dit dan voor je slaap? Met een verhoogd cognitief vermogen bedoelen wij een verscherping van je zintuigen. Hierdoor zul je bijvoorbeeld een snellere reactietijd, en betere nauwkeurigheid ervaren. Je zult minder “domme” fouten maken, sneller tot betere oplossingen komen en over het algemeen beter in kunnen spelen op de wereld die om je heen verandert.

Verval van je hersenen, vergrote kans op dementie

Je hebt het waarschijnlijk al door… Slaap is niet alleen belangrijk voor je lichaam, maar ook voor je hersenen. Er zijn enorm veel vervelende ziektes die je op kunt lopen door een slaaptekort. Je kunt zelfs grote mentale problemen krijgen door een langdurig slaaptekort. Wist je dat de kans Alzheimer of dementie ook toeneemt na een periode van weinig rust?

Uit dit onderzoek blijkt dat een slaaptekort een negatieve impact heeft op je hippocampus. Volgens deze theorie komt dat door het vervallen, of afbreken van de synapsen (verbindingen) tussen onze hersenen. Je kunt je voorstellen hoe dit een impact heeft je op je mentale gezondheid.

Bij de ziekte van Alzheimer of andere vormen van dementie wordt de hippocampus als eerste getroffen. Wanneer je hippocampus ernstig beschadigt raakt. Kan het zelfs zo zijn dat je niet meer in staat zult zijn om nieuwe ‘verbindingen' aan te maken. Dit betekent dat je vanaf dit moment geen nieuwe herinneringen aan kunt maken.

Psst… Kan white noise dementie vertragen?

Afname van je immuunsysteem

Mensen links en rechts om je heen worden ziek door het coronavirus. Natuurlijk volg jij de adviezen van het RIVM op… Maar buiten deze adviezen is er nog veel meer dat je kunt doen! Wist je dat een goede nachtrust ook een enorme boost aan je immuunsysteem geeft?

Ons immuunsysteem maakt gebruik van een netwerk aan cellen die de taak hebben om lichaamsvreemde stoffen op te sporen en te verwijderen uit ons lichaam. De immuuncellen zijn hier een belangrijk onderdeel van. Deze immuuncellen worden ook wel witte bloedlichaampjes genoemd. Deze witte bloedlichaampjes hebben allemaal hun eigen taak en werken binnen het immuunsysteem samen om afweerreacties te maken.

Hoe komt slaap hier bij kijken? Tijdens je slaap eiwitten worden afgescheiden van je cellen. Deze eiwitten heten Cytokines. Deze Cytokines geven signalen door aan andere cellen waardoor deze cellen bijvoorbeeld aan het werk gaan om een bepaald virus aan te pakken.

Wat gebeurt er dan als je niet genoeg slaap krijgt? Uit onderzoek blijkt dat zonder een goede nachtrust de immuunrespons van je lichaam vermindert. Dat komt omdat je minder van deze Cytokines aanmaakt. Je lichaam heeft hierdoor meer tijd nodig om lichaamsvreemde stoffen te lokaliseren én te bestrijden. Hierdoor ben je dus een stuk vatbaarder voor ziektes!

Maak een nieuw begin

Wil een goed begin van de dag maar niet lukken? Slaap lijkt op dit moment misschien een “niet op te lossen probleem”. Maar dankzij white noise kun jij nu leren om opnieuw van je slaap te genieten. Wil je weten hoe je eindelijk weer van je nachtrust kunt genieten?

Leer me meer over white noise! 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken koekjes!