Gun je ogen wat rust!
26 januari 2021 
9 min. leestijd

Gun je ogen wat rust!

Bedtijd? Dat betekent voor jou vast nog even Facebook checken, Insta scrollen, Snaps openen en de blogs op Numsy.nl lezen voor nieuwe informatie. Voor veel mensen voelt dit als een ‘normale’ afsluiting van de dag. Iedereen doet het, dus het kan vast niet zoveel kwaad… Toch? Fout! Dit kwartiertje scrollen voor bedtijd kan grote gevolgen hebben voor je slaap. Jouw ogen zijn namelijk he-le-maal niet blij met zoveel licht! Ontdek in dit artikel alles over licht en slaap.

Je ziet veel te veel licht!

Wist je dat je gemiddeld wel 2 uur en 15 minuten naar het scherm van je smartphone kijkt?. Daarnaast is er ook nog eens een grote kans dat je het grootste gedeelte van je werkdag naar een computerscherm of laptop kijkt. Ohja, en er is in de avond natuurlijk ook nog Netflix! Je ogen hebben het zwaar te verduren met al die schermen. Maar waarom is al dat licht zó slecht voor je nachtrust? En zijn er dingen die je hier aan kunt doen?

Licht en slaap

Het is 9 uur. Je wordt wakker en trekt de gordijnen open, een heerlijke portie zonlicht valt op je gezicht en je voelt je lichaam meteen opwarmen. Het zien van licht zorgt ervoor dat je lichaam begint met de aanmaak van hormonen die je lichaam wakker maken. En wanneer het donker wordt dán begint je lichaam met de aanmaak van je ‘slaap’ hormonen. Licht is daardoor voor een groot deel verantwoordelijk voor je bioritme!

Slaap en licht

De hormonen die je in de ochtend aanmaakt door de zon zetten je spijsvertering aan de gang en zorgen dat je lichaam opwarmt. Wanneer het bedtijd is begint je lichaam met de aanmaak van andere hormonen. Je hebt vast al eens eerder gehoord van melatonine. Dit hele hormoonsysteem houdt jouw bioritme in stand. Je wordt wakker overdag en gaat in de avond weer slapen.

Wat als ik s’nachts niet kan slapen?

Misschien omdat jij je hersens elke dag voor de gek houdt…. Raad eens waardoor?

Licht! Sinds de uitvinding van het elektrisch licht zijn we steeds slechter gaan slapen. Dit komt omdat ook kunstmatig licht ervoor zorgt dat je hersenen denken dat het dag is. Dit blokkeert de aanmaak van melatonine, wat een belangrijk slaaphormoon is. Het zou eigenlijk het beste voor je ritme zijn om kunstmatig licht zoveel mogelijk te vermijden. Maarja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Wist je dat mensen voor de uitvinding van de gloeilamp gemiddeld 9,5 uur per nacht sliepen? Tegenwoordig ligt dat gemiddelde op maar 8 uur! Dat is toch een behoorlijk verschil…

Té fel licht vermijden voor betere slaap

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je gemakkelijk kunt doen om minder slaap verstoring door licht te ervaren. Maak je geen zorgen. Je hoeft niet in een donkere grot te gaan wonen om van een normale nachtrust te genieten.

Ademend licht

Veel kindernachtlampjes of andere accessoires bevatten een kleine, maar felle lichtbron. Deze kan ervoor zorgen dat je kleine minder goed in slaap kan komen, of minder doorslaapt. Zeker wanneer je bedenkt dat veel ouders het nachtlampje van hun kleine de hele nacht laten branden. Wat je wél kan doen is gebruik maken van ademend licht

Ademend licht is licht dat is aangepast op jouw natuurlijke behoeftes. In de ochtend een stukje feller en in de avond wat meer gedempt. Zo belast je je ogen wat minder en zorg je ervoor dat je hersens alvast wennen aan het idee dat het avond gaat worden.

Het ademende licht heeft een warme, rode gloed en zorgt daardoor voor een veilig en geborgen gevoel voor je kleine. We raden je wel alsnog aan om het lampje helemaal uit te zetten wanneer je kleine gaat slapen.

Ademend licht heeft niet alleen een positieve werking op je natuurlijke ritme. Dit soort lampen zijn ook nog eens energie-efficiënter doordat ze niet de hele avond voor niets té fel staan te branden. Zo ontlast je het milieu er ook nog een beetje mee!

Dit ademend licht is niet alleen beter voor het milieu maar is ook super handig wanneer je jouw baby beter door wil laten slapen. Je kindje heeft de eerste maanden van zijn leven namelijk nog geen dag- en nachtritme. Ademend licht versterkt het gevoel van dag- en nacht voor jouw kleine. Door in de ochtend feller en in de avond minder fel te branden. Net zoals het geval is bij natuurlijk licht. 

Wist je dat de Numsy Original, NightCalm, NightRest, Lumi en Galaxy zijn uitgerust met ademend licht? Bekijk ze nu in onze droomshop?

Lees een boek

Het beste wat je kunt doen om licht te vermijden? Leg eens minstens een half uur voordat je gaat slapen je telefoon of tablet weg en laat ook je tv uit! Lees een boek of praat nog wat bij met je partner. Natuurlijk zonder fel blauw licht!

Boek lezen, licht, slapen

Dit ademend licht is niet alleen beter voor het milieu maar is ook super handig wanneer je jouw baby beter door wil laten slapen. Je kindje heeft de eerste maanden van zijn leven namelijk nog geen dag- en nachtritme. Ademend licht versterkt het gevoel van dag- en nacht voor jouw kleine

Wist je dat alle white noise machines in onze droomshop zijn uitgerust met ademend licht? Onze nachtlampjes geven jouw kleine een heerlijk warm, geborgen gevoel in bed. Natuurlijk zet je hem wel lekker uit als je kleine gaat slapen! 

Op zoek naar De leukste kinderboeken van 2021?

Filter blauw licht

Buiten ademend licht zou je er ook voor kunnen kiezen om een blauw licht filter bril te kopen. Je kunt bijvoorbeeld een bril te kopen met een blauw licht filter. Deze brillen zouden het blauwe licht dat van je TV, tablet, telefoon of laptop af komt kunnen filteren. Wat ervoor zorgt dat gedurende dag de aanmaak van melatonine niet verstoord wordt.

Daarnaast zou je ook blauw licht kunnen filteren door met wifi-lichten te werken. Wifi licht zijn lampen die via je wifi netwerk zijn aangesloten op je smartphone of tablet. Wanneer je jouw tv of smartphone in nachtmodus zet zal ook het licht in bijvoorbeeld je woon- of slaapkamer minder fel/minder blauw licht geven.

Lees een boek

Het beste wat je kunt doen om licht te vermijden? Leg eens minstens een half uur voordat je gaat slapen je telefoon of tablet weg en laat ook je tv uit! Lees een boek of praat nog wat bij met je partner. Natuurlijk zonder fel blauw licht!

Nachtmodus

Als je dan echt niet wil stoppen met scrollen voor het slapen. Wil je dan alsjeblieft nachtmodus gebruiken? Op smartphones, tablets en tegenwoordig ook op je tv kun je nachtmodus instellen. Deze nachtmodus zorgt ervoor dat je scherm een rood/geel tintje krijgt en het blauwe licht gedempt wordt. 

*In dit artikel van BNNVARA lees je hoe je jouw scherm instellingen kunt aanpassen.

Lampen in huis

Felle lampen in je bad- of slaapkamer. Je staat er vast niet echt bij stil maar ook dit licht heeft een grote invloed op je slaap. Je tanden poetsen doe je meestal vlak voordat je in bed gaat liggen. Die felle LED-lamp in je badkamer is op dat moment écht geen pretje meer voor je ogen voor je ogen! Kies voor minder fel/ademend licht en je zult zien dat jij én je ogen sneller zullen ontspannen.

Belofte

Beloof je vanaf nu wat liever voor je ogen te zijn? Numsy helpt je graag aan een betere nachtrust. Niet alleen door onze White Noise maar ook door jou te ondersteunen met zoveel mogelijk info over slaap. Houd onze blogs in de gaten voor meer informatie.

Slaap lekker! 

Met dromerige groetjes,

Numsy

Over de schrijver
.
Reactie plaatsen