Slaapregressie 3 jaar, tips en tricks
14 juni 2021 
4 min. leestijd

Slaapregressie 3 jaar, tips en tricks

Je zou het misschien niet geloven, maar het is echt waar: je bent aangekomen bij de laatste slaapregressie, namelijk de slaapregressie bij 3 jaar! Wat een mijlpaal! Ook deze slaapregressie, of eigenlijk -progressie, staat in het teken van nieuwe ontwikkelingen. Kort samengevat: de wereld wordt steeds groter voor je kind die nu meer zelfstandig wordt in allerlei opzichten. Spannend hoor!

Slaapregressie 3 jaar

De allerlaatste slaapregressie bij 3 jaar staat voor de deur. Je zou bijna zeggen: geniet ervan, want het is de allerlaatste. Wat een geweldig gevoel moet dat geven, zeker als jouw kind altijd flink last had van deze periodes in zijn of haar leven.

Signalen van slaapregressie 3 jaar:

  • Je kindje komt ’s nachts uit bed naar jullie toe.
  • Je kindje wil niet dat je weggaat als je hem naar bed brengt.
  • Je kindje wordt ineens veel vroeger wakker.

Ontwikkeling 3 jaar: een grotere wereld

Je zal het met ons eens zijn als we zeggen dat je kind in vergelijking met vorig jaar al veel meer kan. De taalontwikkeling is met sprongen vooruit gegaan en je kind kan nu ook veel vrijer bewegen. Daarnaast is de zelfstandigheid van je kleintje ook onwijs toegenomen. Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat de wereld van je kind steeds groter wordt. Ze hebben jou niet meer zo nodig en verbreden hun horizon. Maar hoewel je aan de ene kant overbodig bent geworden, ben je aan de andere kant weer heel hard nodig. Want een grotere wereld, brengt ook meer angsten met zich mee. En daar is je kindje nog niet klaar voor.

De monsters onder het bed, nachtmerries en bang zijn in het donker: het zijn allemaal angsten die de nachtrust verstoren. Of je mag de kamer niet meer uitgaan. Neem de angsten serieus en probeer je kleintje gerust te stellen.

Potjestraining

Een andere factor die de nachtrust kan verstoren is potjestraining. Vooral het feit dat je kleintje ’s nachts geen luier meer heeft, is even wennen. Hij moet nu uit bed om naar de wc te gaan en dat doet hij liever niet alleen.

Het kan voorkomen dat je kindje ’s avonds als hij naar bed moet wel in een keer heel vaak moet plassen. Dit is een veelgebruikte tactiek van kinderen om bedtijd nog even uit te stellen. Lastig hoor, want hoe weet je nu of je kind echt naar de wc moet en wanneer niet? Probeer altijd een toiletbezoekje in het slaapritueel toe te voegen. Moet je kind later weer naar de wc, dan zal je op je eigen instinct moeten vertrouwen.

Ga er in ieder geval maar vanuit dat er ongelukjes gaan gebeuren en je ’s nachts weer het bed moet verschonen. Het helpt om een zeiltje in het bed te leggen of een extra absorberende laag zodat de matras niet nat wordt. En onthoud daarbij: het is tijdelijk. Ook hier komen jullie doorheen!

Tips om door de slaapregressie van 3 jaar te komen

Het is de laatste slaapregressie waar je nog doorheen moet. De allerlaatste! Alleen die gedachten geeft toch al energie om hier goed doorheen te komen? Maar mocht je nog meer tips nodig hebben, dan hebben we die natuurlijk voor je in de aanbieding.

Tips om je door deze laatste slaapregressie bij 3 jaar te helpen:

  • Heeft je kindje last van veel angsten, praat er samen over, ook overdag. Een angst uitspreken, maar het vaak al kleiner.
  • Laat je kindje vaak op de slaapkamer spelen zodat het een plek wordt van plezier en niet alleen maar van angsten.
  • Oefen het zelfstandig naar de wc gaan veel zodat je kleintje dit sneller onder de knie krijgt.
  • Blijf geduldig en begripvol. Je weet het hè: het is tijdelijk!
  • Rekt je kindje ’s avonds altijd, start dan op tijd met het slaapritueel zodat hij toch nog op tijd gaan slapen.
  • Blijf consequent, stel regels op en laat je niet verleiden. Onthoud daarbij altijd dat kinderen gebaat zijn bij duidelijke regels, grenzen, regelmaat en een duidelijk ritme. Hoeveel strijd het soms ook oplevert: je doet er echt goed aan.

Einde van de slaapregressies

Het voelt een beetje als het afsluiten van een heel dik boek: het einde van de slaapregressies. Je bent er doorheen. Het is klaar. Wat moet dat een goed gevoel zijn! En nu? Nooit meer gebroken nachten? Nooit meer strijd bij bedtijd? Altijd brave kindjes? Waarschijnlijk weet je het antwoord al.

Er zullen altijd momenten zijn dat je kindje minder goed slaapt. Dit hebben we allemaal wel eens. Verhuizen, nieuwe dag op school, vakantie; het verstoort allemaal onze nachtrust. Maar dit duurt vaak niet langer dan een paar dagen in plaats van een paar weken. Als je het vergelijkt met een slaapregressie, valt het vaak dus wel mee.

Numsy helpt je beter te slapen

Er zullen altijd momenten komen dat jij of je kind niet goed kan slapen. Bij al die momenten staat Numsy voor je klaar met passend advies en werkzame tips. Mocht je ergens tegenaan lopen: zoek eens op onze website. Waarschijnlijk hebben we er een blog over geschreven. Mocht dat niet het geval zijn: laat het ons weten en we gaan er één over schrijven.

Voor nu willen we zeggen: slaap lekker en waardeer elke avond dat je door hebt geslapen met elke vezel van je lichaam. Je weet namelijk: het kan zomaar weer over zijn.

Over de schrijver
Reactie plaatsen