Slaapregressie 4 maanden, tips en tricks
14 juni 2021 
in Baby
7 min. leestijd

Slaapregressie 4 maanden, tips en tricks

De eerste 3 maanden na de geboorte van je baby zijn vaak de meest zware maanden als het gaat om slaaptekort. Na 3 maanden gaat je baby eindelijk wat langer slapen. Heerlijk! Misschien heb je nu even weer wat rust gehad. Maar net het op moment dat je op adem lijkt te komen, sta je ’s nachts weer vaker naast het bedje van je baby. Wat is er aan de hand? Je hebt te maken met de slaapregressie bij 4 maanden.

Slaapregressie 4 maanden

Rond de 4 maanden kun je te maken krijgen met de allereerste slaapregressie. Bereid je maar alvast voor, de komende twee jaar zal je er nog veel vaker mee te maken krijgen! Dan is het natuurlijk wel handig als je weet hoe je een slaapregressie kunt herkennen. De meeste slaapregressies, dus ook deze, hebben een aantal kenmerkende signalen.

  • Je baby is onrustiger, ook in bed. Het kan zijn dat je kleintje ook telkens probeert om te rollen.
  • Het voelt alsof je baby ‘terugvalt’ in het oude slaappatroon en dus niet meer doorslaapt.
  • Je baby heeft meer moeite in slaap te vallen.
  • Je baby wilt overdag niet meer slapen. Resultaat: minder dutjes en korte dutjes.
  • ’s Nachts vaker wakker worden.

Ontwikkelingen 4 maanden

Een baby van 4 maanden is bijna een heel ander kind dan een baby van 3 maanden. Dat komt omdat je kleintje rond deze periode heel veel ontwikkelingen doormaakt. Wat je als ouder al snel zal merken is dat je baby meer alert is. Je kunt veel beter contact met hem maken en er is meer interactie. Nu begint het echt leuk te worden! Daarnaast zal je merken dat je kleintje beweeglijker wordt zoals lekker veel spartelen met de beentjes en zwaaien met de armpjes.
Sommige gaan vanaf deze maand ook proberen om te rollen. Geniet nog maar even van je ‘rust’ want zodra je baby kan omrollen, ben je druk in de weer met je baby helpen terug te rollen. Of je kleintje ligt telkens weer tegen de bedstijlen of de tafelpoten aan. Pffff.

Slaapregressie 4 maanden

Van babyslaapcyclus naar volwassenslaapcyclus

Omrollen is niet het enige wat verandert. Vanaf de 4 maanden verandert er ook iets tijdens het slapen. Je kindje gaat vanaf nu de overgang maken van een lichte slaap naar een diepe slaap.

Jonge baby’s hebben een slaapcyclus van 45 minuten, waarin ze best diep konden slapen. Ze werden alleen wakker om gevoed te worden. Weet je nog dat je baby echt niet wakker werd als hij eenmaal sliep? 

Vanaf de 4 maanden komt hier verandering in. De slaapcyclus wordt langer en je kindje gaat langer slapen: zo rond de 1 tot 2 uur per slaapcyclus. Na een cyclus wordt een baby wakker. De bedoeling is dat je kleintje dan vanzelf weer verder slaapt, maar dat lukt in het begin nog niet. Om die reden zal je misschien elke 2 tot 4 uur geroepen worden omdat je kleintje het even allemaal niet meer snapt.

5 uurtjes slapen

Wat ook kan voorkomen is dat je kleintje gaat ‘doorslapen’. Doorslapen betekent in ‘babyland’ dat ze rond de 5 uur achter elkaar slapen. Veel baby’s rond de 4-5 maanden slapen het diepste in de eerste 5 uur van de avond/nacht. Vaak resulteert dit in 5 uurtje diepe slaap en daarna gaan ze slapen met intervals. Je baby wordt om de paar uur wakker en jij doet waarschijnlijk gezellig met hem mee.

Het doel is dat je kleintje leert zelf weer terug in slaap te vallen. Dat is echt het allerbelangrijkste. Kan je baby niet zelfstandig slapen, dan zal je telkens je kindje moeten gaan helpen. Dat willen we niet! Om dit te voorkomen kun je de tips opvolgen die we later in dit artikel gaan geven.

Hoe lang duurt de slaapregressie bij 4 maanden?

Over het algemeen duurt een slaapregressie bij 4 maanden ongeveer 2 tot 4 weken. Hierna slaapt je kindje weer zoals voorheen en is alles (als het goed is) weer rustig en normaal. Maar dan is het wel cruciaal dat je kleintje weet hoe hij zelf in slaap kan vallen!

Baby’s zijn rond deze leeftijd telkens tussen de 1 en 2 uur wakker voordat ze weer slaap nodig hebben. Is je baby onrustig, misschien is hij dan gewoon moe!

Tips om je baby te helpen bij slaapregressie 4 maanden

  1. Let op de vermoeidheidssignalen: heel belangrijk in deze periode is dat je snel reageert op de vermoeidheidssignalen van je baby. Dit zijn: gapen, ongeïnteresseerd zijn, onrustig zijn of beetje jengelen, in de oogjes wrijven, gapen of staren. Zie je dit, dan is het tijd voor je baby om te gaan slapen. Je kunt beginnen met je baby te helpen in slaap te vallen door te wiegen, voeden of wat voor jou werkt. Later kun je proberen je kleintje in bed te leggen als je ziet dat hij moe is. Hij is dan nog wakker. Het doel is dat je kleintje vervolgens zelf in slaap valt.
  2. Veel liefde: het is voor jou als ouder een pittige periode, maar vergeet niet dat het juist de baby is die het zwaar heeft. Al die ontwikkelingen in dat kleine lichaampje, het is nogal wat. Waar je baby het meeste behoefte aan heeft is liefde en aandacht. Is je kleintje veel onrustig en huilerig, steun hem dan door veel te troosten. Heb je een tactiek die goed helpt je kleintje in slaap te krijgen, zoals wiegen of voeden: gebruik die dan. Op dit moment is het belangrijk dat je kleintje voldoende slaapt. Waak er wel voor dat je niet een hele serie aan handelingen moet verrichten voordat je baby slaapt. Dus probeer het bij voeden, of wiegen, of wandelen te houden. Als je baby wat rustiger is geworden, kun je beginnen met leren zelfstandig in slaap vallen.
  3. Stap voor stap naar zelfstandig leren slapen: deze stappen ga je zetten als je baby niet meer heel huilerig en onrustig is. Bij zelfstandig leren slapen, leg je jouw baby in bed als je de eerste vermoeidheidssignalen ziet. Verwacht niet dat je baby meteen heerlijk in slaap valt als je hem nog wakker in het bedje legt. Zeker in het begin zal je kleintje protesteren door te huilen of te jengelen. Dat is heel normaal. Probeer sterk te zijn en ongeveer 10 tot 15 minuten te wachten. Huilt je baby nog (of is het aan het afnemen?), dan kun je jouw kleintje even troosten. Je mag nu zelf een keuze maken: of je probeert het weer en wacht nogmaals 10-15 minuten. Of je laat het voor nu voor gezien en probeert het weer bij het volgende slaapje.
  4. Heb je al een slaapritueel? Nu je baby iets minder vaak slaapt, is het misschien een idee om te starten met een slaapritueel (als je die nog niet had). Dit bestaat uit een reeks handelingen die je uitvoert voordat je kleintje gaat slapen. Bijvoorbeeld: luier verschonen, boekje lezen, voeden, liedje zingen, kusje en slapen.
  5. Houd een ritme aan: voorspelbaarheid is hét sleutelwoord voor weer een fijn ritme en nachtrust. Houd daarom altijd een voorspelbaar ritme aan gedurende de dag: slapen, voeden, spelen, knuffelen, slapen. Eat – sleep – play – repeat dus.
  6. Investeer in white noise: in deze onrustige tijden kan een white noise apparaatje uitkomst bieden om je baby te helpen beter te slapen. Het rustgevende geluid van white noise helpt je baby kalmeren en maskeert omgevingsgeluiden. Zo valt je baby sneller (weer) in slaap en wordt hij minder snel wakker van plotselinge geluiden. Bekijk hier meer informatie over white noise.

Volgende slaapregressies

We hebben een beetje slecht nieuws: slaapregressie bij 4 maanden is pas de eerste van een lange reeks met slaapregressies die nog gaan komen. In totaal zijn dat er nog 7: Slaapregressie van 7 maanden, 9 maanden, 12 maanden, 15 maanden, 18 maanden, 2 jaar en 3 jaar

Wil je alvast een overzicht? Die hebben we voor je! Zie onderstaand!


Numsy helpt beter te slapen

Wil je meer slaapadvies? Op onze website kun je heel veel informatie vinden over alles wat me slaap te maken heeft. Je kunt hier ook onze geavanceerde white noise apparaatjes vinden. Deze apparaatjes helpen kinderen en volwassen om beter te slapen doordat ze een monotoon geluid produceren die bewezen effectief is.

Over de schrijver
Reactie plaatsen