Slaapregressie 7 maanden, tips en tricks
14 juni 2021 
5 min. leestijd

Slaapregressie 7 maanden, tips en tricks

Na de slaapregressie van 4 maanden heb je even een paar maanden rust gehad. Misschien ook wel een stuk meer slaap. Maar ineens slaat het ‘weer’ om als een blad aan een boom: de gebroken nachten zijn terug en de dutjes overdag gaan ook niet meer zoals voorheen. Je raadt het waarschijnlijk al: je baby zit weer in een slaapregressie!

Signalen slaapregressie 7 maanden

Merk je de volgende signalen op, dan weet je dus hoe laat het is!

  • Opnieuw regelmatig wakker zijn ’s nachts.
  • Korte dutjes of niet willen slapen overdag.
  • Onrustiger, humeuriger, meer huilen
  • Wil graag alleen maar bij papa en mama zijn en niet bij vreemden.
  • Sneller huilen als je weggaat.
  • Meer of juist minder drinken/eten

Ontwikkelingen 7 – 8 maanden

In deze periode is je baby weer ontzettend druk met het leren van allerlei nieuwe ontwikkelingen en vaardigheden. Aangezien dit veel van zijn tijd en hersenactiviteit opslokt, heeft je kleintje even geen zin om ook nog eens zijn slaap- en eetpatroon op de rit te houden. Om die reden zijn dit de eerste dingen die even van de rails raken.

Het is misschien weer even een lastige fase, maar het is wel ontzettend leuk om te zien wat je baby aan het leren is! Ontwikkelingen in deze periode:

  • Zelfstandig zitten
  • Tijgeren of misschien zelfs kruipen!
  • Vast voedsel eten (met de vingers)
  • Pincetgreep (iets vastpakken tussen wijsvinger en duim)

Mogelijk dutjes overgang van 3 naar 2 slaapjes

Rond de 8 – 9 maanden komt het bij veel baby’s voor dat er een dutjes overgang plaatsvindt van 3 naar 2 slaapjes. Een dutjes overgang houdt simpelweg in dat je baby overdag minder slaap nodig heeft en je dus 1 dutje kunt weglaten. Signalen die dit aangeven zijn: het derde dutje niet meer willen doen, vroeg wakker zijn uit een dutje of ’s avonds niet willen slapen. We weten het: deze signalen lijken ook op de signalen van een slaapregressie. Het is kan dus even zoeken zijn wat er nu aan de hand is. Maar merk je dat je baby prima kan functioneren met minder slaap, dan is het misschien ook tijd voor een dutjes overgang.

Natuurlijk gaat dat niet ‘zomaar’. Je moet hier samen naartoe werken. Zo is het goed om de dutjes die je baby doet, zo lang mogelijk te maken. Het liefst tussen de 1,5 en 2 uur. Mocht je baby korter slapen dan is het verstandig die dag toch een derde dutje te introduceren. Bekijk ons uitgebreide artikel over dutjes overgangen voor meer informatie, tips en tricks.

Slaapregressie 7 maanden

Tips om je baby te helpen bij slaapregressie 7-8 maanden

De ontwikkelingen die je baby gaat leren in deze periode gaat letterlijk met vallen en opstaan. Je baby zal veel oefenen, proberen, overwinningen behalen maar ook veel teleurstellingen te verwerken krijgen. Het is ook heel frustrerend als iets je gewoon niet goed lukt. Toch? Het is dus eigenlijk niet zo gek dat je baby even wat minder slaapt en soms gewoon ontzettend chagrijnig is. Aan jou als ouder de taak je baby zo goed mogelijk te helpen om door deze periode heen te komen.

  • Geef je kleintje veel liefde en begrip.
  • Help en stimuleer je kleintje de nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen.
  • Voed op verzoek en let goed op de hongersignalen. Het kan zijn dat je kindje in deze periode meer wilt drinken.
  • Zorg voor regelmaat en een vast slaapritueel.
  • Het kan zijn dat je kindje meer last krijgt van verlatingsangst. Dit uit zich in huilen als je wegloopt bijvoorbeeld bij het naar bed brengen of bij de opvang. Maak hier geen dramatisch afscheid van, maar sluip ook niet stiekem weg! Vaak duurt het huilen trouwens niet zo lang. Met een beetje afleiding is je baby je zo weer vergeten.
  • Waak ervoor dat je kleintje voldoende slaapt. Leg je kindje dus in bed als je de vermoeidheidssignalen ziet. Ook als het officieel nog niet bedtijd is. Gewoon proberen!
  • Laat je baby zelfstandig in slaap vallen. Als het goed is heb je hier in de afgelopen maanden aan gewerkt. Kijk er toch niet vreemd van op als je baby in deze periode meer huilt wanneer je hem naar bed brengt. Vecht tegen je drang je kleintje weer vast te houden en in slaap te wiegen. Voor je het weet raakt je baby daar weer aan gewend en ben je nog verder van huis. Het is niet erg als je kleintje 10 – 15 minuten huilt. Mocht je het gevoel hebben dat slapen toch moeilijk wordt, dan probeer je het later gewoon nog een keer.

Hoe lang duurt de slaapregressie bij 7-8 maanden?

De woordjes die je telkens tegen jezelf moet zeggen als je het gevoel hebt er doorheen te zitten: het is maar tijdelijk! Het is een fase waar je samen doorheen moet en echt: het wordt beter. Meer specifieker: waarschijnlijk wordt het over 2 tot 3 weekjes weer beter. Na deze weken zal je baby weer beter slapen en heel veel nieuwe trucje kunnen!

Volgende slaapregressies

In het eerste jaar zijn er diverse slaapregressies waarmee te maken krijgt, maar ook in het tweede jaar zal je er nog vaak zat last van hebben. Zo zijn er slaapregressies rond de 9 maanden, 12 maanden, 15 maanden, 18 maanden, 2 jaar en 3 jaar. Zie onderstaand ons overzicht zodat je meteen een beetje weet wat je te wachten staat.

Wil je meer slaapadvies of informatie over slaap? Bezoek eens onze numsy website! Wij bieden je een uitgebreid platform boordevol informatie over slaap!

Over de schrijver
Reactie plaatsen