Wat gebeurt er tijdens je slaap?
2 februari 2021 

Wat gebeurt er tijdens je slaap?

Na een lange dag ga je lekker onder de warme deken liggen, oogjes dicht, en weg ben je. In de ochtend word je wakker en begint de dag opnieuw. Je staat er vast niet bij stil wat er gebeurt is die nacht. Niet veel toch? Je hebt alleen maar geslapen toch? fout! Er gebeurt wel degelijk wat. Maar… wat gebeurt er tijdens je slaap?

Wat is slaap?

Slaap heeft altijd al iets mysterieus gehad. Je doet je ogen dicht en je bent weg. Slaap is misschien wel de activiteit waar we het meeste tijd aan besteden terwijl we er het minste over nadenken. Het wordt vaak gezien als iets passiefs, iets wat je hoort te doen en vanzelf gaat. Dit is echter niet waar. Je bent een stuk bewuster met slaap bezig dan je zelf doorhebt. 

Slaap is namelijk een actief proces. Hoewel je lichaam in ‘ontspanningsmodus' gaat wanneer je slaapt gebeurt er van alles. Je lichaam gaat namelijk hard aan het werk om te herstellen en je helemaal klaar te maken voor de dag.  

Wat gebeurt er tijdens je slaap

Wat er dan precies gebeurt tijdens je slaap? Onze hersenen zijn nog actief wanneer we slapen. Dat is ook de reden waarom we wakker worden van plotselinge geluiden of andere impulsen. Wat onze hersenen precies doen terwijl we slapen is helaas nog niet bekend. 

Zo zijn er onderzoekers die denken dat je hersenen je geheugen organiseert wanneer je slaapt. Voor dit soort theorieën is helaas nog niet voldoende bewijs. En wat onze hersenen precies doen terwijl we slapen blijft nog een raadsel.

Wat we wél weten is dat we vijf verschillende stadia's doorlopen. Dit noemen we de slaapcyclus. In de volgende alinea geven we je uitleg over de verschillende stadia's

Wat is een slaapcyclus

Met een slaapcyclus bedoelen we de doorloop van het ene slaapstadium naar het andere. Je doorloopt vijf verschillende fases in deze cyclus:

Fase 1: Inslaapfase

Je hersenactiviteit neemt af. Je ogen vallen langzaam dicht en je valt in slaap.

Fase 2: Lichte slaap

Je slaapt. Je lichaam en hersenen zijn werken nog niet aan herstel maar je wordt niet meer zomaar wakker. 

Fase 3: Overgang naar diepe slaap

Je ademhaling wordt regelmatiger, je hartslag daalt en je spieren ontspannen zich. Nog even en je komt aan bij de diepe slaap.

Fase 4: De diepe slaap

Je begint aan je diepe slaap. Je lichaam is nu klaar om te ontspannen en je lichaam begint met het nodige herstel.

Fase 5: De REM-slaap

REM staat voor Rapid Eye Movement. Onze hersenen worden een stuk actiever, onze hartslag gaat omhoog en onze ogen maken snelle bewegingen. Dit is ook de fasen waarin je het meeste droomt. Veel onderzoekers denken dat tijdens deze periode je hersenen de blijvende connecties maken waardoor je kennis verwerkt en opslaat.

In dit onderzoek werden deelnemers als volgt getest. Iedere deelnemer moest woordparen leren. Sommige woordparen die in relatie met elkaar stonden (auto + band) en sommige die niks met elkaar te maken hadden (fiets + bloemen). Een groep deelnemers ging kort na het leren naar bed, terwijl de andere groep dat niet deed.

Wat bleek? De groep slapers verschillende niet veel van de niet-slapers op de woordparen die met elkaar te maken hadden. Maar op de woordparen die niet met elkaar te maken hadden scoorde de slaper significant beter! Volgens de onderzoekers is dit bewijs van het feit dat we in onze slaap kennis verwerken door nieuwe connecties aan te maken.

Baby's en de slaapcyclus

Waarom baby's minder goed door kunnen slapen? Dat is omdat ze nog geen dag- en nachtritme hebben. Betekent dat dan dat ze de slaapcycli niet afmaken?

Wat gebeurt er tijdens je slaap

Nee, gek genoeg doorlopen pasgeborene net zoals volwassenen de verschillende fasen in een slaapcyclus. Ze doen dit alleen een heel stuk sneller! Een volwassene doorloopt de gehele slaapcyclus namelijk in ongeveer 90 minuten. Een pasgeboren baby doet hier maar 45 minuten over.

Vaak wakker

Waarom worden baby's dan zo vaak wakker? Ze doorlopen de hele slaapcyclus, net zoals volwassenen waar gaat het dan mis? Juist het aan elkaar koppelen van deze cycli is moeilijk voor je kleine. 

Het is namelijk heel normaal om na een slaapcyclus even kort wakker te worden. Als volwassene heb je misschien niet eens door dat je s'nachts wel eens kort wakker wordt. Je valt meestal binnen een minuut wel weer in slaap. Voor je baby is dit echter allemaal nieuw. Hij of zij wordt wakker en heeft behoefte aan jouw gezelschap, voeding of moet verschoond worden. Het lukt je kleine ook gewoonweg niet om zelf weer rustig te worden wanneer hij/zij wakker schrikt!

White noise en doorslapen

Hierbij kan white noise helpen. White noise geeft jouw kindje een veilig, geborgen gevoel. Dat komt omdat het precies klinkt als het suizen van bloed door de baarmoeder. Iets waar je baby na 9 maanden in de buik heel vertrouwd mee is geraakt.

*Wist je dat de Numsy Penguin is uitgerust met een huil-sensor? Deze begint white noise te  spelen wanneer jouw baby begint met huilen. Je kleine slaapt is alweer rustig voordat jij uit bent bent!

Als white noise speelt en je baby wakker schrikt na een slaapcyclus kalmeert hij snel en zonder jouw hulp van het geluid. Ook bouwt je kleine een positieve-slaap-associatie op met de white noise. Hierdoor kun je jouw baby beter leren doorslapen

Numsy White Noise

Door te kiezen voor Numsy kies je voor de hoogste kwaliteit. We voorzien je niet alleen van producten met een hoge kwaliteitsstandaard. We helpen je ook graag je gehele verbeter traject mee. Dat doen we door uitgebreide instructies over af- en opbouw mee te geven, je te voorzien van gratis tips en bakken ondersteunende informatie!

Bezoek de Droomshop 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken koekjes!