Werken deze slaaptips écht? - 7x bekende slaaptips
27 januari 2021 
8 min. leestijd

Werken deze slaaptips écht? - 7x bekende slaaptips

Het internet staat BOMVOL met tips voor een betere nachtrust. In een eerdere blog hebben wij ook al een overzicht gemaakt van enkele van onze favoriete slaaptips. Maar laten we eens naar wat slaaptips kijken in het straatje van Oma Weet Raad. Laat ons onderin het artikel weten wat jouw beste slaaptip is!

Voor we deze tips induiken wil ik voorop stellen dat ieder lichaam ander werkt. In deze blog zullen we een aantal tips behandelen die voor jou misschien wel heel goed werken! Blijf vooral je kopje rooibos thee drinken voor je het bed induikt als je er beter van slaapt. Als je op dit moment lekker slaapt is het beter om je ritueel niet te verstoren.

Slaaptip 1: Hey! Wakker blijven!!

Wakker blijven is de eerste slaaptip waar we naar kijken. Volgens onderzoekers aan de universiteit van Glasgow helpt het namelijk om zo lang mogelijk je ogen open te houden en niks te doen. Je maakt hierdoor een beetje gebruik van omgekeerde psychologie! Volgens het onderzoek maakt het niet uit of je knippert, maar het is niet de bedoeling dat je een boek leest of TV kijkt.

Slaaptip blijf wakker

Het openhouden van je ogen schijnt zo vermoeiend te zijn, dat je er vanzelf van in slaapt valt. Klinkt een beetje saai, maar dat is ook precies de bedoeling 😉

Slaaptip 2: Warme melk voor het slapen

De ultieme oma’s wijsheid. Drink een glas warme melk met honing of anijs wanneer je niet kunt slapen. Het is een middel waar nog altijd mensen bij zweren. Melk bevat tryptofaan. Dat is een stofje waar je slaperig van wordt. Klinkt zo gek nog niet toch? Helaas moeten we je teleurstellen.

Een glas melk bevat namelijk niet genoeg tryptofaan om je slaperig te maken. Volgens Gezondheidsnet zou je zelfs 2 tot 3 liter melk moeten drinken om voldoende tryptofaan binnen te krijgen om slaperig te worden. Ik denk alleen dat je dan aardig wat bezoekjes naar de badkamer zult moeten brengen.

Benieuwd naar meer slaapverwekkende voeding? 

Slaaptip 3: Lavendel onder je kussen leggen

Deze heb je misschien ook al een keer gehoord. Lavendel heeft een rustgevende werking op ons. Waardoor dit precies komt heeft de wetenschap nog niet aan kunnen tonen. Maar met een steeds groter wordende behoefte aan rust en ontspanning, zal dit in de nabije toekomst zeker verder onderzocht worden. 

Helpt lavendel om beter te slapen?

Is lavendel dan het slaapmiddel waar je naar op zoek bent? Misschien wel. Helaas is er nog niet voldoende bewijs om te zeggen dat het een directe positieve invloed heeft op je slaap. Lig je vaak onrustig in bed? Of pieker je nog veel voordat je gaat slapen? Dan is het zeker het proberen waard!

Slaaptip 4: Melatonine

Het vliegt bij de drogisterijen over de toonbank. Melatonine. Sommige mensen zien het echt als wondermiddel maar het heeft een keerzijde. Je lichaam maakt namelijk al melatonine van zichzelf aan. Door een onjuiste dosering melatonine te nemen kun je jouw eigen melatonine aanmaak verstoren. Hierdoor wordt je slaapprobleem aan maar groter. Daarnaast is het slikken van melatonine natuurlijk geen permanente oplossing.

Waarom wordt Melatonine dan door zoveel mensen gezien als wondermiddel? Dat komt omdat Melatonine vaak door artsen wordt voorgeschreven als hulpmiddel. Hier krijg je dan ook uitgebreide instructies bij! Deze melatonine verschilt echter van de Melatonine die je kunt kopen bij de drogist. Deze laatste variant is namelijk nog niet vaak genoeg getest om te zeggen of het daadwerkelijk kan helpen bij slaapproblemen.

Slaaptip 5: Valeriaan

Valeriaan zou ook een positieve werking moeten hebben om de kwaliteit van onze slaap. Het is in allerlei vormen beschikbaar, maar werkt het ook echt? Volgens dit onderzoek hadden patiënten die valeriaan namen 80% meer kans om te antwoorden dat ze beter geslapen hadden dan de patiënten die placebo kregen.

Slaaptip 6: Rustgevende geluiden

Rustgevende geluiden zijn top! Zeker wanneer je even wil ontspannen, een boek wil lezen, bezig bent met yoga of wanneer je lekker in bad ligt. Hoewel een aantal van onze white noise machines zijn uitgerust met geluiden zoals die van zee of regen. Is het niet raadzaam om deze aan te zetten wanneer je gaat slapen. Je hersenen komen wel tot rust maar geven alsnog té veel aandacht aan de verschillende geluidjes die er te horen zijn.

Maak jij veel gebruik van deze rustgevende geluiden voor je gaat slapen? Het zou beter zijn om eens te slapen met white noise. White noise brengt je hersenen namelijk tot rust én zorgt er ook nog eens voor dat omgevingsgeluiden worden geblokkeerd. Hierdoor kun je heerlijk ongestoord doorslapen.

Slaaptip 7: Schaapjes tellen

Waar komt schaapjes tellen vandaag? Dat is iets wat je je vast af zult vragen. Misschien is het net als je ogen open houden zo saai dat je er van in slaapt valt? Nee, het verhaal zit net wat anders in elkaar!

Niet geheel schokkend valt de oorsprong van schaapjes tellen terug te vinden bij de allereerste herders. Hun grootste verantwoordelijkheid was om ervoor te zorgen dat hun kudde compleet bleef. Als ze niet konden slapen was het vaak omdat ze zich zorgen maakte over hun kudde. Door hun schapen te tellen wisten de herders zeker dat de kudde nog compleet was en konden ze rustig gaan slapen.

Werkt deze slaaptip?

Helaas moeten we je dus teleurstellen. Je kunt stoppen met tellen. Sterker nog het tellen schapen heeft een negatieve impact op je vermogen om te slapen. Hoewel tellen een niet te spannende taak lijkt, houdt het je hersenen toch té actief om te slapen.

Laat ons jouw lievelings-tips weten!

Heb jij nog bijzondere slaaptips? Of maak je gebruik van een van de bovenstaande tips? Deel ze! Laat een reactie achter met jouw ideale slaaptip, misschien proberen wij hem dan wel uit en wordt jouw slaaptip ons volgende blogverhaal.

Op zoek naar meer slaaptips? Bekijk 13 tips om je baby beter te laten doorslapen!

 

Over de schrijver
.
Reactie plaatsen