arrow_drop_up arrow_drop_down
Veelgestelde vragen over slaap
Numsy
22 april 2021 
8 min. leestijd

Veelgestelde vragen over slaap

Je kent het wel. Een nachtje slecht slapen en je bent een hele dag niet vooruit te branden. Je loopt op je werk rond met een mij-niet-bellen-gezicht en eenmaal thuis gekomen plof je met een diepe zucht op de bank. Pff… je MOET vanavond een keer goed slapen. Maar goed slapen, hoe doe je dat eigenlijk? In deze blog beantwoorden we een aantal veelgestelde vragen over slaap. Gebruik onze tips en tricks en val als een blok in slaap!

📸 Volg jij ons al op Instagram?

Hoe belangrijk is slaap?

Een goede eerste vraag over slaap. We brengen zo’n 1/3e van ons leven slapend door. Dat is niet zomaar. We hebben onze slaap namelijk nodig voor rust en herstel. Het geeft ons lichaam de tijd om de nodige fysieke rust te pakken en onze hersenen de tijd om onze gedachten op een rijtje te zetten. 

Slaap is net zo belangrijk als eten en voldoende bewegen. Door goed te slapen profiteer je van:

  • Een hogere concentratie
  • Een beter humeur
  • Minder stress
  • Kleinere kans op hart- en vaatziekten
  • Minder grote kans op diabetes
  • Betere stofwisseling
  • Beter herstel van het lichaam na spierpijn

Hoe slaap je sneller?

Niet in slaap kunnen vallen, om wat voor reden dan ook, is ontzettend irritant. Helaas maakt deze irritatie je slapeloosheid alleen maar erger. Hier zijn wat tips die je kunnen helpen om sneller in slaap te vallen:

  1. Houd vaste bedtijden aan
  2. Vermijd stimulerende middelen zoals cafeïne, nicotine of drugs
  3. Vermijd schermen, of zet je telefoon, televisie en tablet in nachtmodus
  4. Creëer een fijne, donkere slaapomgeving
  5. Neem een warme douche voor het slapen gaan
  6. Doe wat ontspanningsoefeningen

Weten waarom deze slaaptips werken? Bekijk ons artikel!

Waarom kan ik niet slapen?

Waarom lukt het niet? Waarom lukt het niet? Waarom lukt het niet? Als je regelmatig wakker ligt heb je deze vraag vast al talloze keren aan jezelf gesteld. 

Volgens Slaapwijzer zijn onderstaande punten enkele van de meest voorkomende oorzaken van een slechte slaap:

  • Onvoldoende slaaphygiëne; denk hierbij aan je lakens en beddengoed maar ook de temperatuur van je slaapkamer en de luchtvochtigheid
  • Schermgebruik; o.a. mobiele telefoons, computer en televisie
  • Het gebruik van cafeïne; waaronder cola, koffie en energiedrankjes
  • Roken, alcohol en drugsgebruik 

Naast deze veel voorkomende oorzaken van een slechte nachtrust zijn er nog een tal van andere redenen te bedenken waarom je soms slecht slaapt. Denk aan een krolse kat van de buren, een snurkende partner of een hoofd vol met gedachtes. Het punt is, we slapen allemaal wel eens slecht. Dat betekent niet altijd dat je jouw hele ritme om moet gooien. Lokaliseer de oorzaak van jouw slaapproblemen en probeer deze te tackelen!

psst… word jij vaak wakker door een rumoerige omgeving? Lees hoe white noise helpt! 

Hoe ga ik structureel beter slapen?

Wil jij structureel beter leren slapen? Dan is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van je slaapbehoeften. Daarmee bedoelen we; hoeveel slaap jij nodig hebt. Gemiddeld slaapt een volwassen mens 8 uur per nacht. Dat wil echter niet zeggen dat je maar 8 uur slaap per nacht nodig hebt. 95% van alle volwassenen heeft tussen de 7 en 9 uur slaap nodig. Dat betekent dat de kans groot is dat je behoefte hebt aan meer óf juist minder slaap.

Je kunt dit voor jezelf uitzoeken door een slaapdagboek bij te houden. Probeer eens 3 dagen 7 uur te slapen, 3 dagen 7 en een half uur te slapen, 3 dagen 8 uur te slapen enzovoorts. Schrijf in je dagboek op hoe je hebt geslapen en hoe uitgerust je bent. 

Nadat je bewust geworden bent van je slaapbehoefte is het tijd om een vast ritme aan te nemen. Zorg dat je elke dag rond dezelfde tijd gaat slapen en op staat. Natuurlijk mag je hier best eens van afwijken. Maar probeer dit zo goed mogelijk aan te houden!

Waarom slaap ik zo licht?

Ben jij een lichte slaper? Dan kom je maar slecht aan je rust toe. Tijdens onze slaap doorlopen we verschillende slaapfasen. Dit noemen ze ook wel een slaapcyclus. Om goed uit te rusten is het de bedoeling dat je lichaam een gehele cyclus doorloopt. Zo’n slaapcyclus duurt bij volwassenen ongeveer anderhalf uur, je doorloopt er dan ook meerdere in een nacht. 

Lichte slapers worden vaak wakker tijdens het doorlopen van de slaapcyclus. Hierdoor rusten ze niet ècht uit. Er kunnen een aantal redenen zijn dat je een lichte slaper bent. Sommige mensen hebben hier nou eenmaal een aanleg voor. Wat je als lichte slaper kunt doen voor een betere nachtrust? Dat is niet altijd duidelijk. Gelukkig kan white noise je hierbij helpen.

White noise is een constante monotone ruis die ervoor zorgt dat omgevingsgeluiden worden gemaskeerd. Met white noise val je sneller in slaap én zul je beter doorslapen!

Wanneer slaap je goed?

Dat is voor iedereen anders! Ieder lichaam heeft andere slaapbehoeften. We slapen allemaal wel eens slecht. Dat is helemaal niet erg! Het wordt echter een probleem wanneer je regelmatig niet aan je rust toe komt. 

Ben jij vaak:

  • Vermoeid
  • Prikkelbaar
  • Veel aan het gapen
  • Ongeconcentreerd
  • Of heb je vaak last van hoofdpijn?

Dan is er een redelijke kans aanwezig dat je niet voldoende slaap krijgt ‘s nachts. Pas op dat het niet overslaat in een slaaptekort

Welke slaapmedicatie kan ik het beste gebruiken?

Oxazepam, Lorazepam, Zolpidem. Nee, het is niet een of andere slaap-spreuk uit een Harry Potter boek maar slaapmedicatie. In onze ogen zou je deze medicatie niet moeten overwegen, tenzij een medisch professional jou dit aanraadt. Slaapmedicatie is enorm verslavend. Daarnaast kan het allerlei bijwerkingen met zich meebrengen. 

Bovenstaande middelen zijn alleen beschikbaar op doktersrecept. Toch zijn er ook een heleboel andere medicijnen, pillen of middeltjes gewoon in de apotheek te koop. Misschien ben of ken jij iemand die regelmatig melatonine slikt? Ook hier zijn we geen fan van! Het gebruik van melatonine kan een averechts effect hebben wanneer je hier niet op een goede manier mee omgaat.

Neem voor het gebruik van slaapmedicatie altijd contact op met je huisarts.

White noise by Numsy

Numsy gelooft niet in slaapmedicatie of andere onnatuurlijke oplossingen. We proberen bij te dragen aan een gezonder ritme voor jong en oud. Dat doen we door informatie en leuke speelse oplossingen aan te bieden die ervoor zorgen dat slaap voor iedereen een haalbaar doel wordt. 

Onze white noise producten helpen newborns en jonge kinderen maar ook volwassenen aan een betere nachtrust. Bekijk de Droomshop en durf weer te dromen!

Heb jij nog vragen over slaap of white noise? Laat een reactie achter onder dit artikel!

Over de schrijver
Numsy
Reactie plaatsen
Wij gebruiken koekjes!