Beter slapen? Probeer een slaapritueel
11 januari 2021 
in Baby
7 min. leestijd

Beter slapen? Probeer een slaapritueel

Denk je ooit na over slaap? Tuurlijk niet, het gaat vanzelf toch? Helaas is niets minder waar. Als jij ouder bent van een moeilijke slaper weet je précies wat we bedoelen. Er komt een stuk meer bij slaap kijken dan je denkt. Misschien doe je het nu nog niet bewust, maar je kunt jouw lichaam op verschillende manieren vertellen dat het bedtijd is. Lees snel verder en ontdek hoe een slaapritueel jou en je kleine kan helpen aan een beter ritme.

Hoe weet ons lichaam dat het bedtijd is?

Ons lichaam bestaat uit meerdere complexe systemen die ons door de dag heen helpen. Jouw lichaam maakt bepaalde hormonen aan wanneer het tijd is om uit je nest te komen. Deze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je lichaam opwarmt, je hersenen rustig opstarten en je energie op peil komt om je dag te beginnen. 

Aan de andere kant zorgen hormonen zoals melatonine en serotonine ervoor dat je lichaam in rustmodus komt. Hierdoor weet je lichaam dat het tijd is om te slapen, rust te pakken en te herstellen.

De indeling van jouw leven heeft een enorme invloed op deze hormonen. Zo hebben de volgende punten invloed op de hoeveelheid (slaap)hormonen die je aanmaakt.

  • (Dag)licht

Misschien een inkoppertje, maar daglicht heeft natuurlijk een behoorlijke invloed op je aanmaak van melatonine. Wist je dat kunstlicht er ook voor zorgt dat de aanmaak van melatonine geremd wordt?

Meer weten over licht? Gun je ogen wat rust! Lees alles over de invloed van licht op slaap 

  • Beweging

Zorg dat je voldoende lichaamsbeweging krijgt.  Dit bevordert de aanmaak van melatonine. Let wel op! Zorg dat je niet te kort voor het slapen gaan nog intensief sport. De adrenaline die vrijkomt tijdens je workout kan je nog wel een paar uur wakker houden…

  • Stress

Cortisol, ook  wel het stresshormoon genoemd is een van de belangrijkste hormonen die je wakker houdt. Als je veel last hebt van stress wordt je aanmaak van melatonine geremd. 

  • Ritme

Je ritme is voor je lichaam een van de belangrijkste pijlers voor slaap. Je biologische klok geeft je lichaam een seintje wanneer het bedtijd is. Ga je altijd om half 11 slapen? Je lichaam onthoud dit en begint daardoor op tijd met de aanmaak van melatonine.

Wat is een slaapassociatie

Je hebt net kunnen lezen dat ritme een belangrijke pijler is om je lichaam te laten weten dat het bedtijd is. Dit kan voor pasgeborene nog erg lastig zijn, er is namelijk nog geen vast ritme opgebouwd. Gelukkig is er iets wat je hier aan kunt doen. Namelijk, het opbouwen van een slaapassociatie. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een leuk slaapritueel te bedenken die je samen met je baby kunt doen.

Een slaapassociatie is iets wat een kindje nodig heeft om in slaap te vallen. Het is een (rustgevende) activiteit waarmee je kleine leert dat het tijd is om te gaan  slapen. Je geeft je kleine eigenlijk een routine voor het slapen gaan. Tandjes poetsen, een verhaaltje voor het slapen gaan en dan is het bedtijd. 

Door dit consistent aan te houden leert je kleine wanneer het tijd is om te gaan slapen. De aanmaak van melatonine wordt versterkt tijdens, voor en na dit ritueel. Het lichaam van je kleine leert namelijk, na deze activiteit word ik op bed gelegd en is het tijd om te slapen.

Slaapritueel voor baby’s

Veel ouders wiegen hun kindje graag in slaap. Hoewel dit begrijpelijk is en onschuldig lijkt is het niet goed voor de zelfstandigheid van je kind. Door telkens aanwezig te zijn wanneer je kindje in slaap valt associeert hij slapen met jouw aanwezigheid. Hierdoor zal je kleine niet gemakkelijk zonder jouw in slaap kunnen vallen. 

Slaapritueel baby

Nieuwe gewoontes zijn makkelijk aangeleerd maar moeilijk om af te leren, zet je kindje daarom meteen op het goede pad.

Lees nu; 13 tips om je baby beter door te laten slapen!

Wat maakt een goed slaapritueel?

Met een goed slaapritueel creëer je rustritme en bereid je je kleine voor om te gaan slapen. Bij een slaapritueel moet je zorgen dat je kleine zowel fysiek als mentaal klaar is om te gaan slapen. Zorg dat je kindje geen honger of dorst heeft, zijn/haar tandjes zijn gepoetst, naar de wc is geweest en een pyjama draagt. Zo voorkom je in ieder geval dat je kleine behoefte heeft aan een van deze dingen en s’nachts wakker wordt.

Wanneer je dit hebt afgestreept van de checklist is het tijd voor wat quality time. Denk hierbij aan het lezen van een verhaaltje of samen voor het slapengaan een spelletje spelen. Dit geeft je kind een gevoel van veiligheid en rust. Het is wel belangrijk dat dit rustgevend moet zijn. Doe dus geen vermoeiende dingen en snij geen onderwerpen aan die nog moeilijk kunnen zijn voor je kindje.

in onze gratis slaapgids vind je een handige checklist die je kunt gebruiken voor het slaapritueel van je kleine.

Wat kun je beter vermijden?

Er zijn natuurlijk ook een aantal zaken die je beter kunt vermijden in een slaapritueel voor je baby. Zo is het bijvoorbeeld geen goed idee om vlak voor het slapen te stoeien. Dit is veel te opwindend voor je kleine! Bij iets oudere kinderen kun je het beste vragen vermijden waar ze s’nachts nog lang over na moeten denken. Vragen zoals “wat wil je morgen doen?” of “hoe was het op school?” kun je beter in de middag stellen.

Consistency is key

Het belangrijkste bij een slaapritueel? Consistent blijven! Verander niet te snel van ritueel omdat je nog geen resultaten ziet. Probeer eerst eens twee weken achter elkaar een ritueel te introduceren aan je kleine en hou je hier iedere dag aan. Pas dan kun je weten of dit ritueel geschikt is voor jouw kleine of dat je iets aan moet passen. 

Denk eraan dat je dit ritueel ook toepast als je kindje een keer bij opa en oma blijft logeren. Dit zal vertrouwd voelen voor je kindje waardoor hij ook op andere plekken sneller in slaap zal vallen.

Wat we je vooral nog mee willen geven is dat het belangrijk is dat je je slaapritueel leuk en luchtig houdt voor je kind én voor jezelf. Zo blijf je een goede band opbouwen met je kleine en zorg je dat je kindje een gezonde en geen nare associatie krijgt met slaap!

White noise in je slaapritueel

White noise kan een mooie aanvulling zijn op je slaapritueel. Door je white noise machine aan te zetten voor het slapen gaan bouwt je kleine hier al snel een positieve slaap associatie mee op. Daarbij is white noise ook nog eens gemakkelijk af te bouwen.

Neem eens een kijkje door onze Droomshop en ontdek hoe white noise jou kan helpen.

Wist je dat we samenwerken met slaapcoaches om jou van nog betere informatie te voorzien? Bekijk onze eerste video in samenwerking met slaapcoach Josanne van Villa Bimbi!

Over de schrijver
.
Reactie plaatsen