Hoe ga je om met bedplassen?
11 augustus 2021 
7 min. leestijd

Hoe ga je om met bedplassen?

Bedplassen, daar wil je vanaf. Het liefst zo snel mogelijk. Helaas kan je kindje er ook maar weinig aan doen. Er zijn genoeg kinderen die nog tot late leeftijd in bed plassen. In dit artikel vertellen we je de oorzaak van bedplassen, en geven we je praktische tips die je toe kunt passen om bedplassen te voorkomen of af te leren. Stay Tuned!

Wat is bedplassen?

Bedplassen is voor baby’s en kinderen tot een jaar of 4 hartstikke normaal. Kinderen zijn op deze leeftijd nog niet volledig zindelijk. Het lukt ze overdag net zo min het plasje op te houden als ‘s avonds. Het wordt echter pas een probleem als je peuter of kleuter die overdag zindelijk is, dit ‘s avonds niet is. De officiële term voor bedplassen is enuresis. 

We spreken van enuresis bij kinderen van 5 of 6 jaar die 2 of meer keer per maand in bed plassen. Bij ouderen kinderen en volwassenen ligt dit aantal op 1 keer per maand. Deze ‘diagnose’ voor bedplassen geldt echter alleen als er geen onderliggende medische oorzaken aanwezig zijn die bedplassen triggeren. Denk bijvoorbeeld aan diabetes, epilepsie of een urineweginfectie. 

Waardoor komt bedplassen?

Laten we één ding voorop stellen. Bedplassen komt niet door teveel drinken of te diep slapen bij je kind. In de basis komt het door een ontbrekend seintje van de blaas. Dit seintje zegt als het ware niet veel meer dan; ik ben vol en moet geleegd worden. Voor veel bedplassers is dit signaal makkelijk te herkennen wanneer ze wakker zijn, maar niet sterk genoeg om de slaap te doorbreken. 

Bedplassen is daarnaast erfelijk, de kans dat je kind in bed plast is groter wanneer jij of je partner hier vroeger last van heeft gehad. 

Tot welke leeftijd is bedplassen normaal?

Een plasje ophouden klinkt voor jou en mij hartstikke simpel, maar er komt meer bij kijken dan je denkt. Maar hoe doe je dat eigenlijk, je plas ophouden? Om een plasje op te houden moeten de hersenen, zenuwen, blaas EN bekkenbodemspieren samenwerken. 


Vanaf het tweede levensjaar beginnen kinderen te voelen wanneer hun blaas vol is. Vanaf dit moment zal het steeds beter gaan met zelfstandig plassen. De zenuwen en hersenen ontwikkelen zich vanaf dit moment om het “plassignaal” te herkennen. Reken jezelf echter nog niet te rijk met deze informatie. De meeste kinderen hebben namelijk pas controle over de bekkenbodemspier vanaf dat ze 4 jaar zijn. Meestal neemt bedplassen vanaf deze leeftijd ook pas af. 

Hoe kan ik bedplassen voorkomen?

Natuurlijk is niet ieder kind hetzelfde. Komt bedplassen nog wel eens voor nadat je kind 4 jaar oud is? Dan is er absoluut nog geen reden tot paniek. Bijna alle kinderen leren het bedplassen uiteindelijk vanzelf af. Merk je dat het bedplassen toch lang aanhoudt? Dan kun je gebruik maken van de volgende tips om bedplassen te voorkomen:

Van tevoren plassen

Even naar de wc voor bedtijd kan heel wat ellende besparen. Een bezoekje naar het toilet opnemen in jullie slaaproutine kan daarom een goed idee zijn. Wil het plassen niet meteen lukken? Geef je kleine vooral de tijd. Sommige kindjes hebben even nodig om te ontspannen. Liever ‘s avonds wat langer wachten bij de wc dan ‘s nachts het bedje moeten verschonen. 

Praat erover

Het klinkt misschien stom of erg simpel, maar praten over het bedplassen is enorm belangrijk. Hoe moeilijk het ook is om het jezelf voor te stellen; het kan voor je kindje niet helemaal duidelijk zijn dat bedplassen verkeerd is. Zorg dat je dit goed duidelijk maakt door hierover te praten. Wordt niet boos wanneer je kind wél in bed plast, maar zeg iets als; “heh dat is jammer/vervelend”. 

Straf je kind niet, maar zeg ook niet dat het niet uitmaakt (want dat maakt het wél).

Blijf niet te lang luiers gebruiken

Een luier is natuurlijk super handig. Het scheelt heel wat werk qua verschoning maar het brengt ook een nadeel met zich mee; je kind merkt het minder goed wanneer hij of zij in bed plast. Houdt je kind het een aantal nachten achter elkaar droog? Probeer hem/haar eens zonder luier te laten slapen. Leg eventueel voor de zekerheid een plastic zeil onder het laken om zo het matras schoon te houden.

Hoe kun je bedplassen afleren?

Bedplassen kun je niet altijd voorkomen. Bij sommige kinderen zul je het dus echt stapsgewijs af moeten leren. Dit kun je op een van de volgende manieren doen:

Maak je kind elke nacht even wakker

Buiten het plasje vóór het slapen gaan kan het ook helpen om je kind iedere nacht even wakker te maken. Let daarbij op de volgende punten:

  • Vertel je kind van tevoren dat je hem/haar wakker gaat maken ‘s nachts. 
  • Maak je kind wakker als deze minstens 2 uur lang slaapt.
  • Maak je kind maximaal 1x per nacht wakker.
  • Loop samen met je kind naar de wc, loop vervolgens ook weer mee naar het bedje. 

Is je kindje toch al nat voordat je hem/haar wakker maakt? Vervroeg dan de tijd waarop je jouw kind wakker maakt met 15 minuten, merk je dat je bij deze vervroeging toch ‘te laat’ bent. Dan schuif je weer 15 minuten naar voren. Zorg echter wel dat je jouw kind niet eerder dan na 1,5 uur slaap wakker maakt. Houdt het wakker maken ongeveer 2 maanden aan. Mocht dit niet werken? Neem dan contact op de huisarts. 

Maak gebruik van een beloningssysteem

Je kind kan er helaas weinig aan doen dat hij/zij nog in bed plast… Maar dat wil niet zeggen dat jij het afleren ervan niet op een positieve manier kunt stimuleren. Zoals we al zeiden; je hoeft niet te doen alsof het niet uitmaakt dat je kleine in bed plast, maar zorg ook voor voldoende complimentjes als het je kind wél lukt om het droog te houden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om samen een kalender te maken waarop je de voortgang van je kind bijhoudt. 

Laat je kind een sticker plakken voor elke nacht dat het lukt om droog te blijven. Ook andere beloningen werken. Begin met een kleine beloning wanneer je kind één nacht droog blijft. En werk uiteindelijk toe naar een nog grotere of betere beloning wanneer het enkele nachten achter elkaar lukt om droog te blijven. Je kunt zelfs je kind mee laten denken over een leuke, passende beloning voor deze prestatie.

Gebruik een plaswekker

Een van de redenen waarom bedplassen zoveel voorkomt is het ontbreken van een signaal van de blaas naar de hersenen. Vooral ‘s nachts kan het zijn dat dit signaal niet sterk genoeg is of in ieder geval niet sterk genoeg binnenkomt om wakker van te worden. Hier komt de plaswekker om de hoek kijken.

Een plaswekker maakt een verbinding van het broekje naar een wekker. Als het broekje nat wordt gaat de wekker af. Je kind wordt hier wakker van en kan zelfstandig naar de wc lopen om verder te plassen. De kosten van het huren of aanschaffen van een plaswekker wordt door sommige zorgverzekeraars ook vergoed in aanvullende pakketten. Raadpleeg hiervoor je eigen zorgverzekeraar. 

Blijf praten, zorg voor duidelijkheid

Maak geen taboe van het bedplassen. Als jij de ouder bent die steeds het bedje blijft verschonen in de hoop dat het vanzelf ophoudt; dit is niet in alle gevallen zo. Bij de meeste kinderen houdt het bedplassen inderdaad vanzelf op. Toch kan het na een tijdje beter zijn om actie te ondernemen, dat beslis je natuurlijk ook zelf als ouder. 

Als je aan de slag gaat om bedplassen af te leren raden we je in ieder geval aan om hier open over te blijven praten met je kind. Vertel wat je gaat doen: Bijvoorbeeld je kind wakker maken, of de plaswekker gebruiken en vertel ook WAAROM je dit gaat doen en WAAROM het afleren van bedplassen belangrijk is. Het scheelt een hoop stress voor je kind en zorgt ervoor dat hij of zij eerder mee zal werken aan jullie oplossing. 

Laat je kindje helpen opruimen

Je kindje laten helpen met opruimen is een fantastische manier om hem/haar inzicht te geven in de gevolgen van bedplassen. Het zorgt voor meer begrip van je kind ten opzichte van het probleem. Je kind leert nu waarom het bedplassen afgeleerd moet worden, het is namelijk geen leuk klusje, dat verschonen van je bed. Zorg er echter wel voor dat je dit niet als een straf presenteert. Je kindje straffen voor het bedplassen is namelijk zinloos.

Beter slapen met Numsy

Gebroken nachten zijn behoorlijk vervelend voor het hele gezin. Het maakt niet uit of het nou komt door bedplassen, een slaapregressie of een dutjesovergang. Je wil zo snel mogelijk een oplossing. Numsy helpt je opweg naar dromenland met de beste tips & tricks. We zijn al sinds 2018 bezig met onze missie; een betere slaap voor alle gezinnen in de Benelux!

Dat doen we door informatieve blogs, slaapgidsen en white noise machines aan te bieden. Sinds kort hebben we ook een heuse slaapcommunity; The Sleep Dojo. Hierin volg je met het grootste gemak talloze online modules die je alles leren om een gezonder ritme voor jouw gezin te realiseren. Daarnaast heb je de mogelijkheid om jouw prangende vragen aan gecertificeerde slaapcoaches en duizenden ouders zoals jij te stellen. Dus… Waar wacht je nog op?

Schrijf je nu in!



Over de schrijver
.
Reactie plaatsen