Slaapregressie bij 4 maanden tot 3 jaar met tips en tricks
14 juni 2021 
in Baby
11 min. leestijd

Slaapregressie bij 4 maanden tot 3 jaar met tips en tricks

Zo had je er eerst nog nooit van gehoord, nu je kinderen hebt is dit één van de woorden die je het meeste Googelt: slaapregressie. In deze blog zullen we alle slaapregressies die jij en je kindje voor de kiezen krijgen behandelen. Je kunt hier lezen wanneer elke slaapregressie begint en wat de kenmerken zijn. Uiteraard geven we je ook tips over hoe je het beste mee kunt omgaan. Na het lezen van deze blog ben je zelf een slaapregressie pro en weet je precies wat je te wachten staat en wat je kunt doen.

Wat is slaapregressie?

Slaapregressie is de benaming van een periode waarin je kindje slechter slaapt dan voorheen. Je kindje slaapt op dat moment slechter omdat hij een ontwikkeling doormaakt. Denk aan leren omrollen, kruipen, staan of lopen. Eigenlijk klopt de naam slaapregressie niet, want je kindje toont juist progressie in de ontwikkeling! Na deze periode van slecht slapen, heeft je kindje namelijk nieuwe vaardigheden onder de knie.

Hoe herken je slaapregressie?

Hoe herken je een slaapregressie? Meestal weet je dat je in deze fase zit doordat je kindje slechter slaapt dan voorheen. Vaak is het ook ‘opeens’. Ineens is je kindje ’s nachts weer wakker. Ineens is gaan slapen weer een strijd en ineens worden dutjes geweigerd. Je begrijpt er werkelijk niets van. Of ja: nu wel want nu weet je dat er waarschijnlijk sprake is van een slaapregressie.

Zo herken je een slaapregressie, de signalen:

  • ’s Nachts weer wakker worden.
  • Dutjes weigeren of de dutjes zijn kort.
  • Huilerig en hangerig.
  • Meer of minder willen drinken/eten.
  • Onrustiger zijn en/of slechter humeur.
  • Het verslechterde slaapgedrag houd een tijdje aan.

Wanneer zijn er slaapregressies?

Slaapregressies vinden vaak plaats rond bepaalde fases in het leven van je baby. De momenten waarop ze voorkomen zijn redelijk voorspelbaar. Houd wel rekening met een speling van een paar weken tot een maand. In principe weet je een beetje wanneer je ze kunt verwachten. Dus mocht je rond een bepaalde leeftijd afwijkend slaapgedrag opmerken, en mocht er in deze periode ook vaak een slaapregressie plaatsvinden, dan weet je hoe laat het is.

De slaapregressies vinden plaats rond de:

Zoals je ziet komen slaapregressies in de eerste twee jaar regelmatig voor. Dat komt omdat je kleintje in deze twee jaar ontzettend veel ontwikkelingen doormaakt. Hij gaat van een kleine baby die alleen maar slaapt en op het ruggetje kan liggen, naar een kind die kan lopen, beetje praten, nadenken en kan spelen. Dat is nogal een verschil!

Al deze ontwikkelingen gaan stap voor stap en tijdens het nemen van zo’n ‘ontwikkelingsstap’ maakt je baby een slaapregressie door. Het begint vanaf de 4 maanden omdat je kleintje op dat moment grote fysieke ontwikkelingen doormaakt. Hij of zij oefent met omrollen, opdrukken, dingetjes pakken of ergens tegenaan slaan. Bij de 6-7 maanden kan je kindje waarschijnlijk omrollen en begint hij met tijgeren. Op deze manier is iedere levensfase gelinkt aan bepaalde ontwikkelingen. En deze ontwikkelingen gaan vaak gepaard met een slaapregressie.

Slaapregressie

Waarom zijn er slaapregressies?

Je weet nu dat een slaapregressie eigenlijk betekent dat je kindje een ontwikkelingsprogressie doormaakt. Maar waarom veroorzaakt dat een slechter slaappatroon (en slaaptekort bij jou)?

De hersenen van kinderen zijn constant aan het ontwikkelen. Dit proces houdt eigenlijk nooit op. Rond sommige periodes is de ontwikkeling intensiever omdat je kind op dat moment een vaardigheid leert. Zoals omrollen, zelfstandig gaan zitten, kruipen etc. Omdat de ontwikkeling van de hersenen toeneemt op het gebied van die vaardigheid leren, wordt de ontwikkeling van de hersenen omtrent het slapen vertraagd. En daarom slaapt je kleintje even wat minder goed.

Kort gezegd: je kleintje heeft op dat moment wel andere dingen aan zijn hoofd dan zich bezighouden met goed slapen of goed eten. Hij focust zich nu op het leren van de nieuwe vaardigheden.

Hoe lang duurt een slaapregressie?

Eén van de kenmerken van een slaapregressie is dat het een paar weken in beslag kan nemen. Het zal namelijk wel vaker voorkomen dat je kindje een avond of een paar avonden wat slechter slaapt. Dat houdt niet altijd in dat er een slaapregressie gaande is. Het kan namelijk ook zijn dat je kleintje zich niet lekker voelt, last heeft van de kou/hitte of misschien zit hij in een sprongetje.

Kenmerkend voor een slaapregressie is dat het gepaard gaat met bepaalde ontwikkelingen zoals omrollen, kruipen, leren lopen of grote taalontwikkeling. En daarnaast kan het 2 tot 4, soms 6 weken in beslag nemen. Het is soms even doorbijten, maar je weet dus ook dat het tijdelijk is.

Zo plotseling dat je slapeloze nachten zijn gekomen, zo plotseling kunnen ze ook weer weggaan. Raak dus niet in paniek wanneer je ineens een paar weken slechte nachten hebt. Het is heel normaal en in de meeste gevallen zal je kindje na een tijdje weer gewoon doorslapen zoals voorheen.

Slaapregressie of sprong?

Slaapregressie en sprongetjes worden vaak door elkaar gehaald. Sprongetjes zijn mentale ontwikkelingen die je baby doormaakt waardoor hij ineens met een sprong vooruit gaat. Ook tijdens een sprong slapen baby’s soms slechter. Toch is het niet hetzelfde. Bij een sprong gaat het echt om een mentale ontwikkeling. Tijdens een slaapregressie gaat het meer om het leren van een vaardigheid waarbij je kind een mijlpaal bereikt. Zoals omrollen, kruipen, lopen.

Slaapregressies vallen vaak tussen de sprongetjes door. Als je wilt weten wanneer je baby een sprongetje doormaakt, dan biedt de website en app van ‘Oei ik groei’ je een mooi overzicht.

Welke slaapregressies zijn er?

Slaapregressie zijn gelinkt aan periodes waarin je kleintje een ontwikkeling doormaakt. Deze ontwikkelingen maken kinderen vaak door rond dezelfde periode in hun jonge bestaan. Onderstaand een kort overzicht waarin we per periode van slaapregressie vermelden: wanneer die is, wat de ontwikkeling is die je baby doormaakt, hoe het te herkennen is. Wil je meer informatie, klik dan simpelweg op de link. We hebben namelijk iedere slaapregressie uitvoerig omschreven in andere blogs!

Hoe omgaan met slaapregressie?

De grote vraag die veel ouders zichzelf stellen is: hoe kunnen ze het beste omgaan met een slaapregressie? De nummer 1 tip is: besef dat je kindje op dat moment even een lastige periode doormaakt. Zeker in het eerste 1,5 jaar gebeurt er verschrikkelijk veel in dat hoofdje. Behalve slaapregressies heeft je kleintje ook te maken met mentale sprongetjes die ook veel energie vergen.

Slaapregressies zijn fases in het leven van je kindje waar hij nu eenmaal doorheen moet om vervolgens de nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen. Hier heeft je kleintje jouw hulp bij nodig.

Je kunt je kindje het beste helpen door deze periode heen door:

  • Te helpen de nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen. Oefen dus met omrollen, tijgeren, kruipen, staan, lopen etc. Ook de taalontwikkeling kun je stimuleren door bijvoorbeeld voor te lezen of samen woordjes te oefenen.
  • Rust en regelmaat te bieden. Rust en regelmaat is en blijft altijd belangrijk. Ook al wil je kindje soms niet slapen, blijf het ritme handhaven. Eet, speel en slaap altijd rond dezelfde tijden en wijk hier ook in deze periode niet vanaf.
  • Houd vast aan een slaapritueel: of je kind nu 4 maanden is of 3 jaar; een slaapritueel is en blijft belangrijk. Het helpt je kleintje voor te bereiden op de nacht. Een ritueel kan bestaan uit: melk, luier verschonen, verhaaltje voorlezen, tanden poetsen, liedje, kusje en naar bed.
  • Let op de signalen die je kind uitstraalt: soms zegt de lichaamstaal van je kindje meer dan woorden ooit kunnen doen. Misschien wil je kindje niet slapen, maar zie je aan alles dat hij moe is. Dan moet je kleintje gewoon naar bed. Bekende vermoeidheidssignalen zijn: gapen, in de ogen wrijven, ongeïnteresseerd zijn, sloom, staren, glazig kijken.
  • Ben er voor je kind: in deze periode kan je kindje soms wel wat extra liefde en aandacht gebruiken. Probeer dat zoveel mogelijk te geven. Laat die afwas dus even staan als je kindje over de toeren is. Hij/zij heeft je gewoon even nodig.
  • Probeer white noise: is je kindje onrustig in bed, kan hij maar niet in slaap vallen terwijl hij wel moe is? Misschien kan één van onze white noise apparaten helpen. Onze geavanceerde apparaatjes bevatten onder andere white noise, maar rustgevende natuurlijke geluiden. White noise wordt ook wel ‘witte ruis’ genoemd. De ruis is monotoon en heel kalmerend. Veel jonge baby’s vinden het erg fijn omdat het hen doet denken aan hetgeen ze hoorden in de baarmoeder. Maar ook wat oudere baby’s en zelfs volwassenen kunnen heerlijk wegdromen bij het rustgevende en slaapverwekkende geluid van white noise. Nog een voordeel is dat het omgevingsgeluiden maskeert zodat je kindje minder snel wakker schrikt van plotselinge geluiden.

Tips voor ouders tijdens slaapregressie

Als eerste is het natuurlijk belangrijk om je kindje te helpen, maar je moet jezelf ook zeker niet vergeten. Happy baby, happy mommy/daddy, maar andersom geldt natuurlijk ook. Onderstaand wat tips die jou door de slaapregressie heen kan helpen:

  • Het is tijdelijk: vooral kinderen die voorheen gewoon doorsliepen en door de slaapregressie niet meer, gaan daarna echt weer doorslapen. Maar dan moeten ze eerst door deze fase heen. Het is dus echt tijdelijk.
  • Ben flexibel: probeer mee te bewegen op de grillen van deze periode. Dutjes zullen niet meer makkelijk gaan, bedtijd zal een strijd zijn, je zal ’s nachts weer vaker uit bed moeten; het is nu eenmaal zo. Stel jezelf erop in dat het nu even wat lastiger gaat zijn en probeer even mee te bewegen.
  • Houd het rustig voor jezelf: slaapregressie vraagt veel van je kleintje, maar ook veel van de ouders. Jij hebt namelijk ook weer gebroken nachten, jouw geduld wordt behoorlijk op de proef gesteld en een gezellig ontspannen avond op de bank zal er ook niet inzitten. Je kind vraagt waarschijnlijk meer aandacht dan ooit. Mocht je even zitten, dan gebeurt er altijd weer wat. Heel vermoeiend. Probeer daarom niet teveel van jezelf te vragen in deze periodes. Stressvolle deadlines, wilde avondjes met vrienden of vriendinnen, laat naar bed, dagen helemaal volplannen: het is allemaal niet zo goed idee wanneer jullie in een slaapregressie zitten. Probeer deze activiteiten liever op een moment te plannen wanneer je kind wel weer fatsoenlijk slaapt, alleen dan houd je het beter vol.
  • Me-time: tussen al die drukte, al het gehuil, geklaag en zware nachten is het heel belangrijk dat je ook aan jezelf denkt. Las dus zeker ook je me-time in. Even alleen maar aandacht voor jezelf. Of je dat nu doet door te gaan sporten, uitgebreid te badderen, boekje te lezen of een fijne facial, het maakt niet uit als je het maar doet. Je kindjes even een nachtje wegbrengen kan ook helpen om weer op te laden.

Slaapregressie

Beter slapen begint bij Numsy

Slaapregressies zijn heel zwaar, wij kennen het en daarom willen we je door deze periode heen helpen. Dat doen we door onder andere deze blog te schrijven en je daarnaast nog veel meer informatie aan te bieden. Zo behandelen we elke slaapregressie in andere blogs en hebben we meer informatie op de website staan die te maken hebben met kinderen en slapen. Daarnaast hebben we ook leerzame slaapgidsen en cursussen voor je op de plank liggen die allemaal het doel hebben jouw nachtrust te herstellen en te optimaliseren. Neem eens een kijkje, leer en experimenteer!

Het is onze missie om zoveel mogelijk mensen te helpen aan een goede nachtrust. Help je ons mee? Deel dan onze missie met anderen zodat ook zij alle handvatten krijgen om beter te gaan slapen. Spread the word!

Slaap lekker!

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen