Baby 3 maanden slaapschema
Baby
Slaapcoach Josanne
Baby
10/01/2022
7 min
0

Slaapproblemen baby

10/01/2022
7 min
0

Bijna alle ouders liggen wel eens wakker van een slecht slapende baby. Het kan zijn dat jouw kleine overdag maar niet in slaap wil komen, of juist ‘s nachts absoluut geen zin heeft. Ieder kindje heeft zo zijn eigen struggles als het op slaap aankomt. In deze blog behandelen we een aantal van de meest voorkomende slaapproblemen bij baby’s en geven we je tips om hier mee om te gaan.

Het slaappatroon

Na de geboorte heeft jouw kindje nog geen idee van het dag- en nachtritme waar wij allemaal zo bekend mee zijn. Je baby slaapt veel. Heel veel zelfs. Baby’s slapen gemiddeld zo’n 14 tot 18 uur per dag. Dat betekent dat je kindje zowel overdag als ‘s nachts slaapt en het af en toe moeilijk is om een peil te trekken op wanneer jouw kindje nou naar bed moet.

Het aanhouden van een ritme in het eerste jaar is lastig. Maar geloof ons, het wordt steeds beter. Let vooral op de slaapsignalen die je kind af geeft en probeer een voorbeeld slaapschema aan te houden. In onze slaapgids vindt je verschillende schema’s met handige info zoals wakker tijden per leeftijd en nog véél meer.

Vaak voorkomende slaapproblemen bij baby’s

Er kan een hoop aan de hand zijn wanneer je baby slecht slaapt. Hier beneden bespreken we een aantal van de meest voorkomende slaapproblemen bij baby’s.

Slaapregressie

Tijdens een slaapregressie maakt je baby een fysieke ontwikkeling door. Je kunt dan denken aan leren omrollen, zitten, tijgeren, kruipen, zichzelf optrekken, de eerste stapjes en nog meer. Door de fysieke ontwikkeling die je kindje doormaakt in deze periode kan hij of zij maar moeilijk in slaap komen. Je kindje verandert en dus (helaas) ook het slaapritme. In totaal zijn er 8 verschillende slaapregressies. In dit artikel vertellen we jou over de verschillende slaapregressies en wat je het beste kunt doen.

Je herkent een slaapregressie aan de volgende signalen:

  • ’s Nachts weer wakker worden.
  • Dutjes weigeren of de dutjes zijn kort.
  • Huilerig en hangerig.
  • Meer of minder willen drinken/eten.
  • Onrustiger zijn en/of slechter humeur.
  • Het verslechterde slaapgedrag houd een tijdje aan.

Oververmoeidheid baby

Oververmoeidheid komt voor bij baby’s die te laat op bed worden gelegd. Oververmoeide baby’s komen slecht in slaap, dat komt omdat ze cortisol aanmaken wanneer ze te lang wakker blijven. Dit stresshormoon zorgt ervoor dat je kindje hyperactief wordt en niet meer wil slapen. Je kunt oververmoeidheid voorkomen door goed te letten op de slaapsignalen van je kind en door de wakkertijden goed in de gaten te houden.

  • Je herkent oververmoeidheid aan de volgende signalen:
  • Je baby valt moeilijk in slaap
  • Je baby is snel geïrriteerd of gefrustreerd
  • Je baby valt in slaap vóór bedtijd
  • Je baby slaapt in kleine dutjes (hazenslaapjes)
  • Je baby begint snel met huilen en huilt ontroostbaar

Benieuwd wat je kunt doen bij een oververmoeide baby? Lees onze blog!

Slechte slaaphygiëne

Hygiëne komt af van het griekse woord “hygieia” wat staat voor gezondheid. Om ervoor te zorgen dat jouw baby er een goede slaaphygiëne op na houdt moet je rekening houden met de slaapomgeving en de slaaproutine van je kleine.

De slaapomgeving van je kindje is de babyslaapkamer en het bedje waar hij of zij in slaapt. Je zult rekening moeten houden met de temperatuur in de kinderkamer en de juiste hoeveelheid licht in de kamer. In deze blog lees je onze complete babykamer checklist.

Met slaaproutine bedoelen we dat je goed kijkt naar de wakkertijden van je kleine. In onze slaapgids met voorbeeldschema’s vind je handige routines en wakkertijden per leeftijd.

Bekijk de gids

Baby slaapritme maand voorbeelden

Dutjesovergang

Net wanneer je denkt dat je het ritme van je baby onder de knie hebt slaat het ineens om. Hè, hoe kan dat nou. Je was eindelijk van die slaapproblemen af. Tja, het ritme van je kindje verandert nou eenmaal. Wanneer je baby klaar is voor een dutjes overgang mag je stoppen met een slaapje overdag. Dit is juist positief! Je baby zal ‘s nachts namelijk langer door kunnen slapen.

Signalen die aangeven dat je kindje klaar is voor een dutjes overgang:

  • ’s Ochtends heel vroeg wakker zijn.
  • Niet makkelijk in slaap vallen (overdag en/of ’s avonds)
  • Geen dutje willen doen
  • Korte dutjes doen
  • ’s Avonds laat pas in slaap vallen.
  • ’s Nachts wakker worden.

Weten hoe je een dutjes overgang soepel laat verlopen? We hebben dit artikel speciaal voor jou geschreven.

Baby slaapt in korte slaapjes

Dit noemen we ook wel hazenslaapjes. Hazenslaapjes zijn slaapjes van 45 minuten of minder. Voor veel ouders zijn deze slaapjes enorm vermoeiend. Je baby slaapt eindelijk, of hij wordt alweer wakker…

Er zijn meerdere redenen waarom je baby in hazenslaapjes slaapt. Het kan zijn dat je baby oververmoeid is, maar juist ook het tegenovergestelde kan het geval zijn, wat betekent dat je baby teveel slaap krijgt en misschien een slaapje overdag minder nodig heeft. Lekker duidelijk allemaal hè. In deze blog geven je meer uitleg.

Nacht- en droomvoeding

Jouw pasgeboren baby heeft niet alleen een onregelmatig dag- en nachtritme. Ook als het op voeding aankomt zul je in de eerste maanden nog van hot naar her moeten springen. Je bent vast al bekend met de nacht- en droomvoeding, maar weet je ook wanneer je deze af kunt bouwen? Je leest er alles over in dit artikel!

Bedplassen

Bedplassen is voor baby’s hartstikke normaal. Helaas is het voor jou als ouder wat minder leuk wanneer je baby er wakker van wordt en jij uit bed moet. Voor kinderen tot en met 4 jaar is het normaal om nog regelmatig in bed te plassen. Je hoeft er dan ook niet perse iets aan te doen. Wil je meer weten over bedplassen? Je leest het hier!

Nachtmerries

Een nachtmerrie is een enge droom waarvan je kind plotseling kan wakker schrikken. Vaak kan je kind de nachtmerrie levendig herinneren en is dan nog behoorlijk bang. Voor kindjes kunnen nachtmerries extra eng zijn omdat ze fantasie nog niet van de werkelijkheid kunnen onderscheiden. Ze snappen dus nog niet zo goed dat het ‘maar een droom was’.

Er is een groot verschil tussen nachtmerries en nachtangsten. In deze blog vertellen we je over nachtmerries, je leest hier beneden verder over nachtangsten.

Nachtangsten

Een Pavor Nocturnus, beter bekend als een night terror, sleepterror of sleeptantrum is een paniekaanval die je kindje krijgt kort nadat het in slaap is gevallen. Vaak zie je ze rondom bedtijd of tegen middernacht. Je kindje lijkt dan wakker, maar niets is minder waar. Ze slapen juist heel erg diep.

Als je kind een nachtangst heeft kan je kindje wel gillen of huilen, maar je kunt geen contact maken met hem of haar. Dat kan heel vervelend zijn voor jou als ouder. Maak je geen zorgen, dit is volkomen normaal en komt bij een hoop kindjes voor. Twijfel je of wil je meer weten over deze nachtangsten? Lees snel verder. 

Wat kun je doen als je baby slaapproblemen heeft?

Wat je kunt doen als je baby last heeft van slaapproblemen is afhankelijk van het ‘probleem’ dat er speelt. Daarvoor hebben we in de bovenstaande stukjes gelinkt naar blogs die speciaal aan dit probleem zijn toegewijd. Toch zijn er wat dingen die je helpen bij bijna ieder slaapprobleem.

Houd een slaapschema aan (zo goed als het kan)

Zorgen voor rust en regelmaat komt iedere baby ten goede. Je pasgeboren baby zal nog moeten leren dat het ‘s nachts tijd is om te slapen en overdag wakkertijd is. Dat gaat niet vanzelf, ook niet met een slaapschema. Er verandert namelijk een hoop in de wakkertijden van je kleine naarmate deze ouder wordt. Daarom hebben we speciaal voor ouders een slaapgids geschreven met voorbeeld routines voor kindjes van 0 tot en met 4 jaar.

Super handig, want zo blijf je altijd op de hoogte van veranderingen in het slaapschema van je kindje.

White noise

White noise is een wetenschappelijk bewezen methode die kindjes op verschillende manieren helpt beter te slapen. Ten eerste heeft je pasgeboren baby al een positieve slaapassociatie met white noise, dat komt omdat het voor je kindje precies klinkt als de geluiden die hij in je baarmoeder hoorde. Je baby voelt zich hier vertrouwd mee en valt daardoor sneller in slaap.

Daarnaast helpt het je kindje ook nog eens beter door te slapen. Dat wil zeggen, meer uren slaap achter elkaar (en dus ook meer rust voor jou als ouder 😉). White noise zorgt ervoor dat geluid van buitenaf, bijvoorbeeld van de keuken, een drukke weg buiten of een kleine in de kamer ernaast gemaskeerd wordt. Hierdoor schrikt je baby minder snel wakker.

En zelfs wanneer je kindje wakker schrikt helpt white noise. Doordat het apparaatje blijft spelen wanneer het tijd is om te slapen zal je kindje ook vanzelf weer terug in slaap vallen, zonder dat hij of zij jouw hulp daarbij nodig heeft. Knap hé! Wil jij een poging wagen? Je hebt bij Numsy altijd recht op 30 dagen onvoorwaardelijke garantie. Werkt het niet voor jou (wat ons onwaarschijnlijk lijkt) dan mag je jouw product gratis retourneren.

Bestel nu en ontvang een gratis slaapgids!

numsy bamboo Calm

Join the club

Veel ouders lopen dagelijks rond vol twijfels en angsten over de (op)voeding en slaap van hun kindje. Bij Numsy vinden we dat erg vervelend. In de meeste gevallen is dit namelijk nergens voor nodig. Ga je naar een slaapcoach, dan ben je vaak al snel enkele honderden euro’s kwijt voor een consult of slaapgids.

Dat vinden wij hartstikke zonde! In onze community Numsy Plus stel je namelijk al jouw vragen of bespreek je al je angsten met gecertificeerde slaapcoaches en andere ouders. Je kunt zoveel vragen als je wilt en krijgt altijd snel een eerlijk en professioneel antwoord. Zeg maar dag-dag tegen nachtelijk Google afstruinen.

Naast chatten met slaapcoaches en lotgenoten (andere ouders) volg je in onze community verschillende videomodules over de slaap van je kindje en kun je meedoen aan live Q&A’s. Je mag het zelfs gratis uitproberen!

Join the club and get some sleep!



num_mockup4

Reacties
Categorieën