Early Birds. Wordt jouw kindje ook structureel te vroeg wakker?
15 april 2021 
in Baby
9 min. leestijd

Early Birds. Wordt jouw kindje ook structureel te vroeg wakker?

Early birds

Kinderen en slaap. Het is nogal wat! De eerste weken zijn vaak zwaar voor ouders, je baby slaapt namelijk nog maar 2 tot 3 uur aan één stuk. Dat betekent dat je als kersverse ouder regelmatig op moet staan om je kindje te verzorgen. Je eigen ritme vliegt behoorlijk overhoop. Gelukkig is het allemaal maar tijdelijk. Je kindje leert geleidelijk aan wel doorslapen. Voor Early Birds en hun ouders kan dit soms echter een lange mars zijn…

Wat is een early bird?

Early birds zijn kinderen tussen de 4 maanden en 4 jaar die structureel tussen 04:00 en 06:00 uur wakker worden. Deze vroege vogels kunnen behoorlijk wat stress in je gezin veroorzaken. Een slecht slapend kindje zorgt namelijk ook voor slecht slapende ouders. In deze blog vertellen we je meer over early birds en wat jij kunt doen om het slaapritme van je kindje weer op schema te krijgen. 

Laten we even duidelijk onderscheid maken. Wordt je kindje structureel vóór 04:00 al wakker? Dat beschouwen we nog als nacht en telt niet als een early bird. Wanneer je kind voor 04:00 wakker wordt is er vaak nog wat slaapschuld in te halen. Met slaapschuld bedoelen we: Je kindje heeft nog behoefte aan een aantal extra uurtjes slaap en zal hierdoor nog een keer in slaap vallen. 

Wordt je kind tussen 04:00 en 06:00 wakker? Dan is hij/zij niet meer moe. Voor je kleine voelt het als tijd om op te staan en aan de dag te beginnen. Voor ouders is dit vaak nog wat te vroeg.

Slaapbehoefte

Ben jij je bewust van de slaapbehoefte van je kind? Met slaapbehoefte bedoelen we; het aantal uren slaap wat een mens nodig heeft en hoe deze slaap verdeeld is over de dag. Je vraagt je misschien af, waarom is dit belangrijk? 

De hoeveelheid slaap en de momenten waarop dit verdeeld is heeft een enorme impact op het wel of niet vroeg wakker worden van je kindje. Kinderen die overdag te weinig slaap krijgen kunnen ook oververmoeid raken, hierdoor worden ze hyperactief en slapen ze ook ‘s avonds slecht! 

We raden je aan om eerst kritisch te kijken naar de slaapbehoefte van je kind voordat je aan de slag gaat met onze oplossingen voor early birds.

Pssttt.. Wil jij weten hoe je de slaap van je kindje het beste in kunt delen? In onze slaapgids Voorbeeldroutines voor alle leeftijden vind je bakken aan informatie over routines en handige voorbeeldschema’s!

Schema slaap

In dit schema is weergegeven hoeveel slaap jouw kind ongeveer nodig heeft. Over hoeveel dutjes dit verspreid is en wat de gemiddelde wakkertijd van je kleine is. Let wel op! Ieder kind is anders, onderstaande afbeelding is slechts een weergave van gemiddelde tijden. Het is belangrijk dat je te alle tijde in de gaten houdt of dit ook past bij de slaapbehoeftes van jouw kind.

 slaapschema-baby-per-maand

Wat kun jij doen bij early birds?

Is jouw kleine een early bird? Dan kunnen we ons goed voorstellen dat je hier verandering in wilt brengen! We willen je als laatste nog op het hart drukken dat je consequent aan de slag gaat met deze methodes. Hiermee bedoelen we dat je een oplossing ten minste 10 dagen blijft proberen. Dit lijkt misschien nutteloos, zeker wanneer jouw eigen ritme hieronder gaat lijden. Een nieuw ritme heeft echter tijd nodig. Merk je na deze 10 dagen nog geen merkbaar verschil? Dan wordt het tijd iets anders te proberen.

Door consequent te handelen weet jij zeker of een oplossing wél of niet werkt voor je kleine. Met halve maatregelen bereik je natuurlijk niks. Daarnaast is het ook belangrijk dat je niet té veel tegelijk wil proberen. Door in een korte tijd vanalles te proberen is de kans groot dat je het ritme van je kindje op een negatieve manier verstoord.

Effectief, maar veel huilen

Het klinkt al niet als de leukste methode om uit te kiezen. Maar deze methode is in de meeste gevallen wel enorm effectief. Eigenlijk is het idee achter deze methode ook het meest simpel. Je kiest een tijdstip uit tussen 06:00 en 07:30 die jij schappelijk vindt. Je gaat pas naar je kind toe als jij vindt dat de dag kan beginnen. Wanneer je kind eerder wakker wordt en begint met huilen ga je dus niet naar zijn/haar kamer om te troosten. Pas als het tijd is om op te staan. In de praktijk kan het voor jou als ouder moeilijk zijn om niet naar je kindje te gaan wanneer deze gaat huilen. In dat geval raden we je aan om een andere optie te proberen.

Begin niet met té grote stappen. Wordt je kind structureel om 05:30 wakker? Begin dan met 06:00 in week 1, 06:30 in week 2 enzovoorts. Het kan zijn dat dit alsnog te grote stappen zijn. Verlaat de tijd om de dag te beginnen dan steeds met 15 minuten.

Deze methode is geschikt vanaf 6 maanden.

Minder huilen, tragere aanpak

Kies een schappelijk tijdstip voor jou en je kleine om op te staan. We raden aan om ergens tussen 06:00 en 07:30 te kiezen. Zorg dat je consequent bij je gekozen tijd blijft. Ook in het weekend.

We horen je vraag al… Wat heeft het kiezen van een tijdstip voor nut? Mijn kind wordt toch wel eerder wakker! Dat klopt. De bedoeling is echter dat jouw dag steeds 15 minuten nadat je kind wakker is pas begint. Elke drie dagen schuif je de tijd met 15 minuten op. Verlaat de bedtijd totdat je kleine wakker wordt op het door jou gekozen tijdstip tussen 06:00 en 07:30.

Deze methode is geschikt vanaf 6 maanden.

Aan de slag met white noise

Wil jij je kindje een beter ritme aanleren zonder huilen? Misschien is white noise wel iets voor jou… White wat!? White noise, of witte ruis is een constante, monotone ruis. “Waarom zou een ruis mijn kindje helpen aan een beter ritme?”. Goede vraag! 

Een baby zit op schoot bij zijn moeder terwijl ze samen naar een Numsy white noise machine kijken

Is het jou ooit opgevallen dat je kindje heerlijk in slaapt valt wanneer jij je haren föhnt of begint met stofzuigen? Dat is geen toeval. Dit geluid lijkt heel veel op het suizen van bloed door de baarmoeder. Iets waar jouw baby enorm bekend mee geworden is na 9 maanden in je buik. Hij heeft hier een positieve slaap-associatie mee opgebouwd!

White noise bij early birds

Heb jij al een white noise machine? Dan kun jij aan de slag om het ritme van jouw early bird aan te pakken. Dat doe je als volgt:

Zet je white noise machine op ongeveer één meter afstand van je kleine en stel hem in op de aanbevolen geluidssterkte (50 – 60 decibel vanaf 6 weken). Stel de timer van je white noise machine in. Laat de white noise doorspelen totdat het tijd is voor je kleine om op te staan. Dit doe je tot je kleine heeft geleerd dat het tijd is om te slapen totdat de white noise is afgelopen. 

De meeste kinderen hebben na 1 jaar al geleerd om door te slapen mét white noise. Vanaf dan kun je beginnen met rustig afbouwen. Dat doe je door het geluid van je white noise machine telkens iets zachter te zetten, of het apparaatje iets verder weg te plaatsen van het bedje. 

White noise is een blijvende oplossing. Je kindje leert niet alleen beter slapen mét white noise. Maar ook zonder. Tenminste, wanneer je het op de juiste manier afbouwt. White noise is een geschikte oplossing voor kinderen (en volwassenen) van alle leeftijden. 

Signalen dat het werkt!

Hoe weet ik of het werkt? Dat is een goede vraag! Als je aan de slag gaat met onze oplossingen zul je binnenkort signalen gaan zien dat het werkt. Na ongeveer 10 dagen consequent een oplossing doorvoeren zou je de volgende signalen moeten herkennen:

  • Je kind huilt minder hard/lang
  • Je kind huilt minder emotioneel/dramatisch
  • Je kind is tussen het huilen door met periodes stil
  • Je kind valt na het huilen zelfstandig in slaap
  • Je kind gaat liggen als jij de kamer binnen loopt
  • Je kind wordt steeds iets later wakker
  • Je kind is minder vaak hyperactief (eigenlijk oververmoeid) voor het slapen
  • Je kind wordt vrolijker wakker

Houd ons in de gaten

Wil jij nog meer informatie over early birds? Houd ons dan in de gaten op Instagram! We hebben een e-book uitgebracht speciaal voor alle early birds. In dit e-book krijg je meer informatie over:

  • Consequent handelen
  • Wat voor ouder ben jij?
  • Inbakeren
  • Waarom jouw kindje een vroege vogel is
  • Omgevingsfactoren voor een betere nachtrust
  • Slaappatronen en slaapritme
  • Extra oplossingen voor early birds!

Over Numsy

Er zijn nog altijd teveel mensen die dagelijks een gevecht hebben met slaap. Onze missie is om zoveel mogelijk mensen, jong en oud, een gezonde relatie op te laten bouwen met slaap. Dit doen we door informatie over slaap en opvoeding te delen op onze website. Daarnaast bieden we oplossingen die speels, duurzaam en innovatief zijn.

Help jij ons mee in deze missie? Deel jouw ervaring met early birds. Werd jouw kindje telkens tussen 04:00 en 06:00 wakker? Laat in een reactie weten wat je hier aan gedaan hebt en hoe jouw kindje uiteindelijk beter leerde slapen👇

Over de schrijver
.
Reactie plaatsen