Baby doorslapen: dit moet je weten!
09 februari 2022 
21 min. leestijd

Baby doorslapen: dit moet je weten!

Dit is het een moment waar je als kersverse ouder reikhalzend naar uitkijkt (misschien nog wel meer dan het eerste woordje): doorslapen. Als je dacht dat je pre zwangerschap wel eens moe was, dan besef je post zwangerschap dat vermoeidheid een hele andere dimensie kan kennen. En jouw vermoeidheid gaat hand in hand met de capaciteit van je baby om te gaan doorslapen. Wanneer komt dat glorieuze moment? Waarom slaapt je baby soms niet door en wat kun je doen om het doorslapen te bevorderen? Wij weten het!

Wat is doorslapen bij baby’s?

First things first: wat houdt doorslapen in? Laten we het zo zeggen: er bestaan twee visies over wat doorslapen nu precies inhoudt. De visie van ouders en de visie vanuit de medische wereld.

Ouders vinden dat hun kindje doorslaapt als hij/zij minstens 8 uur lekker in dromenland is. En met de baby natuurlijk ook zijn oververmoeide ouders. Vanuit de medische wereld houdt doorslapen in, dat je kindje 5 tot 6 uur achter elkaar kan slapen. Dat klinkt nu misschien niet zo heel veel. Geloof ons: wanneer je een paar maanden maar stukjes van 3 uur hebt geslapen, is 5-6 uur een verademing. Het fijnste is ook: als je op dat punt bent beland, weet je dat het alleen maar beter wordt. Hold on!

Kleine kanttekening: eigenlijk slaapt je baby bijna nooit 5 tot 6 uur aan één stuk door. De meeste baby’s worden elke 4 uur eventjes wakker. Dit heeft te maken met de slaapcyclus. Na deze 4 uurtjes is je baby even wakker en daarna slaapt hij meestal weer verder. Meestal…

Belangrijkste feit over doorslapen

Voordat we verder ingaan op specifieke informatie over doorslapen, eerst een heel belangrijk feit: elke baby is anders. Dit klinkt vrij logisch toch? Waarschijnlijk vraag je jezelf af waarom dit zo belangrijk is, dat weet je toch? Nou… als het om dingen gaat zoals doorslapen, eten, groeien, leren lopen, praten en ga maar door, hebben we vaak de neiging om kinderen telkens met elkaar te vergelijken. Laat dat los, zeker als het om slapen gaat.

Bij alle ontwikkelingen van baby’s werken we altijd met gemiddelden. Maar zeg nu eerlijk: wie heeft er nu een ‘gemiddeld’ kind? Hier bedoelen we mee dat je eigenlijk van te voren niet kunt zeggen wanneer je kindje precies gaat doorslapen. En mocht je baby dat niet doen op het moment dat het gemiddeld ‘zou moeten’, dan betekent dit niet dat je kind niet normaal is. Hij is gewoon zichzelf. Heb je meerdere kinderen, dan snap je waarschijnlijk wat we bedoelen. De kans is groot dat je ene kind heel anders slaapt dan het andere kind.

Laat de informatie in deze blog dus een leidraad zijn, maar klamp je er niet aan vast. Het is belangrijker dat je het slaapgedrag van je kindje goed leert kennen. Dat krijg je onder de knie door het slaapgedrag te observeren en op te anticiperen. Aan het einde van deze blog geven we hier wat tips over.

Waarom kunnen baby’s niet doorslapen?

Waarom kunnen baby’s eigenlijk niet doorslapen? Hele goede vraag, met een zeer logisch antwoord: baby’s hebben nog geen dag- en nachtritme. Negen maanden lang hebben ze lekker cosy gebivakkeerd in de baarmoeder waar het altijd donker was. Wat was het toch heerlijk in die baarmoeder! Niets moest, het was altijd warm, eten werd constant aangevoerd en je baby kon lekker meedeinen op de bewegingen van mama.

En dan ineens wordt hij er letterlijk uitgeperst. Het is licht, het is koud en hé… waar blijft die constante aanvoer van voeding? Vind je het gek dat je baby vaak moet huilen. Hij moet om alles vragen! Daarbij heeft hij echt niet in de gaten of het nu dag of nacht is. Hij moet gewoon geholpen worden. Hij wil zich warm, cosy en gevoed voelen en daar moet jij voor zorgen. Wat daarbij niet helpt is dat het maagje van je baby nog maar heel klein is. Het kan dus niet zoveel voeding opslaan. Vandaar dat hij daarvoor om de 3 – 4 uur (als je pech hebt: 2 uur) aan de bel trekt.


Wanneer gaat mijn baby doorslapen?

Eigenlijk kunnen we geen eenduidig antwoord geven op de vraag ‘wanneer gaat mijn baby doorslapen?’ Het verschilt per kind enorm. Maar dit is natuurlijk een heel frustrerend antwoord. Zeker als je deze blog ’s nachts leest wanneer je oververmoeid op zoek bent naar een sprankje hoop op meer slaap. We get you. Laten we het dan maar kort en krachtig houden:

  • De eerste 6 weken is het aanpoten.
  • Na 6 weken kunnen sommige baby’s iets langer slapen (3 tot 4 uur).
  • Na 3 maanden is het ergste vaak voorbij en gaat je baby richting de 5 uur.
  • Rond de 4 – 5 maanden slapen veel baby’s rond de 5 – 6 uur. Volgens de medici is dit dus ‘doorslapen’.
  • Vanaf 6 maanden is de kans heel groot dat je baby nu écht gaat doorslapen, zoals wij ouders doorslapen zien: 8 uur aan één stuk. Heaven.

Lees hier meer over het ‘slaapschema’ van je baby.

Op zoek naar een makkelijke bundel vol voorbeeldschema's en extra uitleg over de slaap van je kindje? Bekijk ook eens onze slaapgids met voorbeeldschema's voor kinderen van 0 tot en met 4 jaar! - Tijdelijk afgeprijsd, wees er snel bij!


8 uur slapen na 6 maanden

Acht uur achter elkaar doorslapen, kan je baby rond de 6 maanden. Pin ons er echter niet op vast, want sommige baby’s kunnen dit al eerder. Anderen hebben er iets langer voor nodig. Waarom we toch vaak de 6 maanden als moment zien dat de kans op doorslapen het grootste is? Vanaf dat moment gaan baby’s meer vaste voeding eten (en dus van de oefenhapjes overstappen naar broodmaaltijden en ‘gewone’ avondmaaltijden). Ze hebben dan eigenlijk geen nachtvoeding meer nodig. Zeker niet als je jouw baby voor het slapengaan nog een voeding geeft. Besluit je kleintje ’s nachts toch om jullie lekker wakker te maken, dan is dat vaak niet omdat hij/zij honger heeft.

9 maanden feest

Vanaf de 9 maanden wordt het al helemaal een feest. Veel baby’s slapen dan van 19.00 tot 7.00 uur. Je leest het goed: dat is 12 uur op één oor. Hallelujah!


Hoe laat je je baby doorslapen?

Als het om doorslapen gaat ben je echt niet overgeleverd aan je lot. Je kunt het doorslapen van je baby zachtje ‘aanmoedigen’ oftewel: stimuleren. Soms is er maar weinig nodig om je kindje langer in dromenland te laten bivakkeren. Soms kost het wat meer inspanning.

Mocht je baby op dit moment nog niet doorslapen en al een paar maandjes oud zijn, dan kun je onderstaande tips eens proberen. Wie weet zit de golden ticket naar dromenland erbij!

Zo laat je je baby doorslapen, 10 tips

1. Bedritueel: een fijn bedritueel doet wonderen voor de nachtrust van je baby. Wanneer je namelijk een voorspelbaar, dagelijks ritueel hebt, gaat het lichaam van je baby hierop inspelen. Op den duur weet je hij dat wanneer jullie starten met het ritueel, het bijna tijd is om te gaan slapen. Het lichaampje maakt het slaaphormoon melatonine aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat je kleintje lekker slaperig wordt.

2. Slaapzak: er zijn veel aanwijzingen die ons doen geloven dat baby’s over het algemeen beter slapen in een slaapzak dan onder dekentjes. Dat komt mede omdat ze zich nooit onder de dekens uit kunnen woelen en dus lekker warm blijven. Wil je weten welke slaapzak het meest geschikt is in welk seizoen? Lees hier dan meer over TOG-waardes. 

3. Hop naar buiten! Een beetje buitenlucht doet wonderen voor de nachtrust van je kleintje. Lekker even wat frisse lucht inademen en buiten bezig zijn: je baby wordt er energiek van. Laat hem dus maar lekker bewegen, dan is hij ’s avonds meer moe. Nog een andere reden waarom het goed is dagelijks de deur uit te gaan: het daglicht. De interne biologische klok van je baby reageert op het daglicht. ‘Ahh het is dus dag en nog geen tijd om te slapen.’ Mogelijk wordt de interne wekker zo wat beter afgesteld, zodat jij ook wat langer kan slapen. De biologische klok kan nu ook beter ‘donker’ registeren en legt de link tussen donker = slapen.

4. Inbakeren: slaapt je baby heel onrustig en slaat hij zich regelmatig met de armen wakker? Hoog tijd om je kleintje stevig in te wikkelen of in te bakeren. Dit houdt in dat je jouw kleintje in een doek wikkelt als een kleine dürüm döner met de handjes goed ingepakt. Je kan overigens ook inbakerslaapzakken kopen. Dankzij inbakeren voelt jouw baby zich heerlijk geborgen, alsof iemand hem stevig tegen zich aandrukt. Het is een simpele methode, maar werkt heel goed. Bekijk en lees wel de instructies over inbakeren, het is belangrijk dat je dit op de juiste manier doet!

5. Een totally zen slaapkamer: slapen in een bed vol knuffels, een mobiel met 10 speeltjes die boven je bungelen en een behang waar je duizelig van wordt… Soms is het best logisch dat je kleintje de slaap nog niet kan vatten. Dat kleine mensje is nog zeer gevoelig voor prikkels. Daarom: houd het lekker zen in de slaapkamer. Kies voor zachte, rustige kleuren en rustig licht. Om je baby helemaal in hogere sferen te brengen, helpt een white noise apparaat met ademend licht erg goed. Wij raden je de Rest, Calm en Lumi, Touch en Original 2.0 aan.


6. Dag- en nachtritme: hoe staat het met het dag- en nachtritme? Zit dat er al een beetje in? Of ben je de halve nacht met je kindje bezig en is hij vervolgens overdag de halve dag in dromenland? Als je dit wilt omdraaien is het heel belangrijk dat je jouw baby goed laat kennismaken met het fenomeen dat ‘dag’ betekent en wat ‘nacht’ betekent. Zoals eerder gezegd helpt het om met je baby naar buiten te gaan. Daarnaast is het eigenlijk heel simpel: overdag houd je het licht en ben je niet zo stil. ’s Avonds en ’s nachts houd je het zo donker en stil mogelijk (ook tijdens het voeden).

7. Bouw de avond af: soms zou je denken dat je jouw baby even flink moet uitputten voordat hij gaat slapen. ‘Dan is hij lekker moe.’ Helaas is vaak het tegenovergestelde waar: je kind krijgt juist weer energie. Lekker je kindje uitputten kun je beter overdag doen. Voor het slapen gaan is het juist belangrijk om de dag rustig en ontspannen af te bouwen. Zo wordt het lichaampje lekker sloom en kunnen de hersenen in de stand-by modus. Goede manieren om de dag rustig af te bouwen zijn: voorlezen, lekker badje (niet dagelijks!), masseren, knuffelen, flesje, zachtjes liedjes zingen enz.

8. Let op de vermoeidheidssignalen: breng je jouw baby vaak naar bed als hij al in je armen ligt te slapen? Dan ben je eigenlijk te laat! De kans is groot dat je baby wakker wordt en merkt dat hij moederziel alleen in bed ligt. Huh?! Super verwarrend natuurlijk. Daarom is het heel belangrijk dat je jouw kleintje leert zelfstandig in slaap te vallen. Om dit te leren is het nodig dat jij hem in bed legt vóórdat hij in slaap is gevallen. Je weet wanneer dit moment is aangebroken als je kindje vermoeidheidssignalen laat zien. Bijvoorbeeld: gapen, sloom kijken, in de oogjes wrijven of wegkijken.

Wil jij werkelijk alles weten over de slaap van je kleintje? Stel al je vragen aan onze gecertificeerde slaapcoaches. Dat kan heel makkelijk via onze Numsy+ community. Hier sta je direct in contact met slaapcoaches en andere ouders die in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten. Handig toch? Probeer het nu 14 dagen gratis!


9. Huilt je baby? Ga even kijken! Zeker de eerste maanden hoef je jouw baby niet te laten huilen. Je kunt kleine kindjes namelijk niet ‘verwennen’ met te veel aandacht. Dat gezegd hebbende, zijn er ook kindjes die soms een beetje huilen in hun slaap. Leer daarom de huiltjes van je kindje kennen zodat je onderscheid kunt maken.

10. Zoek uit waarom je kindje niet doorslaapt: is het niet doorslapen een probleem aan het worden? Achterhaal eens wat de oorzaak is. Waarom wordt je kleintje wakker? Dit hoeft lang niet altijd honger te zijn. Er zijn tal van redenen waarom baby’s niet doorslapen. Later in deze blog komen we terug op de mogelijke oorzaken waarom je kindje (tijdelijk) niet meer doorslaapt.

Kan ik mijn baby beter leren doorslapen

Kun je als ouder iets doen om je baby beter te leren doorslapen? Natuurlijk! Allereerst helpen de genoemde tips erg goed, maar daarnaast hebben we nog een paar hulpmiddelen voor je. Dit zijn zogenoemde slaapmethoden. Al deze methodes zijn erop gericht het slaappatroon van je baby op een natuurlijke manier een handje te helpen. Bijvoorbeeld hoe je op goede manier je kleintje in bed kunt leggen, je baby kunt troosten bij nachtelijke huilbuien en hoe je jouw baby op een gezonde manier leert doorslapen.

Wil je hier meer over weten, lees dan de blog over slaapmethoden voor je baby.

Wat is de invloed van voeding op doorslapen?

De invloed van voeding op doorslapen kan heel klein en soms heel groot zijn. Soms doet het wonderen om iets te schuiven in de voedingen. Er zijn genoeg ouders waarvan de baby’s langer doorslapen toen ze begonnen met een nachtvoeding en/of droomvoeding geven.

In het kort houdt een droomvoeding in, dat je jouw baby voordat jij gaat slapen nog even een voeding geeft. Dit is bijvoorbeeld om 22.00 – 23.00 uur. Je geeft de fles wanneer je baby half wakker is. Met een beetje geluk slaapt hij/zij na de fles meteen verder en kun jij ook even een ruk maken.

Meer informatie en tips over nachtvoeding of droomvoeding lees je in onze blog! 

Mogelijke oorzaken waarom je kindje (tijdelijk) niet meer doorslaapt:

Zijn er verschillende oorzaken waarom je kindje (tijdelijk) niet doorslaapt? En of die er zijn! Veel ouders zullen het met ons eens zijn dat er ‘altijd wel weer iets is’ vooral in het eerste 1,5 jaar. Dan zijn het de tandjes die doorkomen, dan maakt je kind een ontwikkelingssprong door en dan is er weer sprake van een slaapregressie. Het houdt niet op! Gelukkig is dat niet waar. Hoe ouder je kindje wordt, hoe rustiger je nachten gaan verlopen. Echt waar!


Onderstaand een aan bekende oorzaken waarom je kindje niet meer doorslaapt:

1. Ontwikkelingssprong: op één in deze lijst met oorzaken, staat de ontwikkelingssprong. Baby’s maken in het eerste anderhalf jaar diverse mentale ontwikkelingen door. Deze mentale ontwikkelingen gaan in sprongen. Een tijdje is je baby dus soort van status quote en dan opeens gaan de hersenen zich ontwikkelen. Na een sprong kan je baby vaak in één keer meer dan een week of paar weken eerder. Heel bizar. Deze periode van ontwikkeling gaat vaak gepaard met afwijkend gedrag. Je baby huilt meer, is hangerig, humeurig en slaapt in één keer slechter en/of niet meer door. Kortom: en vermoeide en chagrijnige baby. Gelukkig is het tijdelijk en na 1,5 jaar is het over, maar toch: leuk is het niet. Lees hier meer informatie over ontwikkelingssprongen.

2. Slaapregressies: een ander fenomeen in babyland zijn slaapregressies. Dit zijn periodes waarin je baby een lichamelijke en soms ook wel mentale ontwikkeling onder de knie probeert te krijgen. Denk aan leren kruipen, lopen of praten. In de periode dat je kindje dit probeert, maar het nog niet kan, komt het vaak voor dat hij/zij minder goed slaapt. Alle focus van je kindje is gericht op het aanleren van die nieuwe vaardigheid. Goed slapen is wel het laatste waar hij aan denkt. Vandaar dat je zal merken dat het ’s nachts weer ‘feest’ is. Het goede nieuws: dit duurt een week of twee, daarna is alles weer back to normal. Het slechte nieuws: in de eerste twee jaar krijg je 7 slaapregressies voor je kiezen. Het leuke is dan wel dat je baby daarna weer wat kan. Jeej!

3. Eenkennigheid of verlatingsangst: vanaf de 9 maanden kan je kleintje ‘last’ krijgen van eenkennigheid of verlatingsangst. Dit houdt in dat hij alleen bij jou wil zijn en niet graag bij andere mensen is (die hij minder ziet) en al helemaal niet alleen. Je kan je dus wel voorstellen hoe je baby zich voelt als hij ’s nachts alleen in het donker wakker wordt: verlaten! Dat wordt huilen! Wil je meer weten over verlatingsangst? Lees onze blog van slaapcoach Josanne: Verlatingsangst bij baby’s en slapen.

4. Ziek zijn: hoesten, koorts en snot dat overal naartoe vliegt. Ook ziek zijn is een grote storingsfactor bij het slapen. Super zielig voor je kleintje natuurlijk, maar helaas niets aan te doen. Is je baby vaak ziek? Op zich is dat geen reden om jezelf zorgen te maken, zeker niet als je baby naar de opvang gaat. Het is bekend dat kleine baby’s de eerste twee jaar regelmatig ziek zijn als ze naar de opvang gaan. De opvang is een grote bacillen broedplaats. Is dat gevaarlijk? Nee! Artsen zijn het er over eens dat het juist helpt om een weerstand op te bouwen. Na 2 jaar zal je merken dat deze weerstand inderdaad veel sterker is!

5. Overige factoren: en dan zijn er nog een aantal andere factoren die de nachtrust verstoren (ja.. dat rijmt ). Denk aan: doorlekkende luier, te warm, te koud, nachtmerries, etiketjes van de kleding die prikken, muggen, krampjes en omgevingsgeluiden (white noise helpt goed om omgevingsgeluiden te maskeren).

Misschien heb je na het lezen van deze lijst het gevoel dat je nooit toekomt aan slaap de eerste twee jaar. Als je hier vanuit gaat dan zal het zeker meevallen. Er zijn zat baby’s die niet alle ontwikkelingssprongen merkbaar meemaken of waarbij je niets merkt van de slaapregressie. Ook zijn sommige baby’s bijna nooit ziek en slapen anderen vanaf de 3 maanden al door.

Kortom: het verschilt per baby. Belangrijk is wel dat wanneer je baby niet doorslaapt, je achterhaalt wat de reden is. Dat zal je veel slapeloze nachten schelen!

Wil je meer tips? Lees dan onze super effectieve 13 tips om je baby beter te laten doorslapen!

Wil jij meer informatie over je moeilijke slaper?

Zoals je hebt kunnen lezen in deze blog is een goede nachtrust eerder uitzondering dan de regel in de eerste jaren. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Moet je het allemaal maar ondergaan? Dat kan, maar je kunt ook actie ondernemen. Als ouder kun je namelijk ontzettend veel doen om de nachtrust van je kindje te verbeteren.

Waarschijnlijk weet je momenteel slechts een fractie van de mogelijkheden. Heb je bijvoorbeeld al eens over white noise gehoord? Dit is een super rustgevend geluid voor je baby die bewezen effectief is Het helpt je kleintje sneller in slaap vallen en in slaap te blijven. Uiteraard is er nog meer informatie en die delen wij graag met jou!

Numsy Move

Wil je alles weten over slapen en hoe je dit kunt optimaliseren? Numsy is jouw place to be. Op onze website kun je veel gratis slaaptips vinden en natuurlijk onze state of the art white noise apparaten. Maar daarnaast hebben we ook een bruisende community waarin ouders elkaar kunnen vinden om over slapen te praten en tips uit te wisselen. Ook kun je hier je vragen stellen aan gecertificeerde slaapcoaches en regelmatig een waardevolle slaapcursus meepakken. Klinkt geweldig toch?

Over de schrijver
Hé! Ik ben Rozemarijn moeder van 2 kindjes waarmee ik al voor flink wat ‘slaapuitdagingen’ heb gestaan. Gelukkig ben ik een lopende kennisbank als het gaat om kinderen en slapen, ontwikkelingen en uitdagingen. Ik schrijf hier namelijk al sinds 2017 dagelijks over en nog steeds zijn de onderwerpen hierover onuitputtelijk en blijf ik leren.Ik heb het geluk gehad dat ik alle kennis mocht vergaren voor mijn werk, maar ik weet dat dit bij veel ouders anders is. Ik sta jullie met alle liefde bij in jullie zoektocht naar het antwoord dat jullie helpt beter te slapen en te ontwikkelen. Als kind, maar ook als ouder. Veel leesplezier en mocht je iets missen: laat het ons weten, ik schrijf er graag een nieuwe blog over!
Reactie plaatsen