Slaapschema baby 3 maanden
17 februari 2022 
16 min. leestijd

Slaapschema baby 3 maanden

Het slaapschema van een baby van 3 maanden begint steeds meer regelmaat te krijgen. En ja hoor: daar is die dan eindelijk: de biologische klok. Victorie! Dankzij deze handige ingebouwde klok, weet je kindje beter het verschil tussen dag en nacht. Dit betekent: meer slaap ’s nachts, minder slaap overdag. Voorheen was er waarschijnlijk geen pijl op te trekken wanneer je kind ging slapen, nu begint zich zowaar een patroon te ontvouwen.

Hoe meer jij inspeelt op het slaapritme, bijvoorbeeld door veel regelmaat in te bouwen, hoe meer voorspelbaar de dutjes en slaapjes worden. Met andere woorden: je weet wanneer je even je handen vrij hebt. Al plannen?

Wil je eerst wat inleidende informatie? Onderstaande video is een van de vele videomodules in onze  gloednieuwe Numsy+ community. Hier leren we je alles over de slaap van je kindje! Probeer het nu 14 dagen gratis!


Verschil slaapschema baby 2 maanden en 3 maanden

Het slaapschema van een baby van 3 maanden kan zeker al wat verschillen met die van een baby van 2 maanden. In a good way! Baby’s van 3 maanden maken vaak langere nachten (slapend natuurlijk) en slapen minder overdag. Vaak is dit ook het moment om de overstap van 4 naar 3 dutjes te maken.

Wat ook verandert in het slaapschema, is dat je baby van 3 maanden meer structuur heeft op een dag. De dutjes zullen dus meer regelmaat hebben en ongeveer rond dezelfde tijden zijn.

Waar moet je op letten in het schema deze maand

Slaapt je baby van 3 maanden onrustig? Om eerlijk te zijn is dat totaal niet uitzonderlijk. Baby’s slapen regelmatig onrustig. Vooral in de eerste maanden. Je kleintje moet nog ontzettend veel leren en nog veel vaardigheden onder de knie krijgen, een gezond slaapritme opbouwen is er hier één van.

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat hij/zij alles meteen kan. Want leren kruipen, tijgeren, praten, dingen pakken en alle andere zintuigen gebruiken moet ook nog! Pffff. Vind je het gek dat je baby zijn tijd ervoor neemt? Maar: heb geduld! Elke week kan je kleintje weer meer. En elke maand ben je weer dichterbij het moment dat ook het slaapritme stabiel en behapbaar wordt.


Slaapschema als leidraad

Een slaapschema is natuurlijk een prachtig middel om een beetje te bekijken hoeveel een baby slaapt. Maar uiteraard kan het heel goed voorkomen dat het slaapgedrag van jouw baby helemaal niet in het schema past. Je kunt het natuurlijk ook niet sturen (was het maar zo!). Daarnaast heb je ook nog die ‘onvoorzienbare omstandigheden’ die met name in het eerste jaar heel vaak om de hoek komen kijken en alles in de war schoppen.

Om maar wat te noemen: ziek zijn, mentale sprongetjes, slaapregressies, dutjes overgangen en zomer- en wintertijd.

Gebruik het schema dus als een leidraad en kijk daarnaast vooral naar het gedrag van je baby en hoe hij/zij functioneert. Misschien heeft jouw baby minder slaap nodig, of misschien juist meer slaap (bless him).

Ervaar je heel veel problemen? Stel je vraag dan eens aan een gecertificeerde slaapcoach. Dat kan heel makkelijk via onze Numsy+ community. Hier sta je direct in contact met slaapcoaches en andere ouders die in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten. Handig toch?

Hoeveel slaap heeft mijn baby van 3 maanden nodig?

Een baby van 3 maanden oftwel: 12 weken, heeft ongeveer 15 uur slaap nodig op een dag. Van de 15 uurtjes slaapt hij/zij 12 uur ’s nachts (helaas is dit niet aan één stuk) en ongeveer 3 tot 4 slaapjes overdag.

Jouw grote vraag is misschien: gaat mijn baby van 3 maanden al doorslapen? Als je met doorslapen bedoelt dat je kleintje 8 uur aan één stuk slaapt, dan is het antwoord: misschien. Bedoel je 5 of 6 uur (want dit zien artsen als ‘doorslapen’) dan is het antwoord: waarschijnlijk wel.

Kortom: over het algemeen hebben baby’s van 3 maanden zoveel slaap nodig:

Uren slaap totaal: 14 – 16 uur

Uren slaap ’s nachts: tussen de 11 en 12 uur

Uren slaap van alle dutjes: tussen de 4 en 5 uur totaal.

Voorbeeld slaapschema baby 3 maanden

Onderstaand een dag uit het leven van een baby van 3 maanden. We hebben twee voorbeeld slaapschema’s voor je waarin een klein verschil zit. Je kunt dit schema als leidraad gebruiken, maar wij waarschuwen je: het kan zijn dat jouw baby het toch anders doet.

Het slaapschema van de baby bij een leeftijd van 3 maanden

Benieuwd naar slaapschema's van andere maanden? Bekijk ook het slaapschema bij 2 maanden of het slaapschema bij 4 maanden.

Welke wakker tijden moet ik aanhouden bij 3 maanden?

Een baby van 3 maanden is tussen de dutjes door ongeveer 90 tot 120 minuten wakker. Dit

noemt men een ‘wakkertijd’. Soms is het best handig om dit te weten, zeker als je nog niet goed de vermoeidheidssignalen van je baby kent. Als je baby anderhalf uur wakker is, dan is het vaak weer tijd voor een volgende slaapje. Probeer hierop in te spelen en extra goed op het gedrag van je baby letten.

Gapen, in de oogjes wrijven, suf kijken of wegkijken, dit zijn de meest bekende vermoeidheidssignalen. Zie je dit? Dan is het bedtijd!

Dutjes schema baby 3 maanden

Hieronder een dutjes schema voor een baby van 3 maanden:

Totaal aantal uurtjes slapen overdag: 4,5 uur

Totaal aantal uurtjes slapen ’s nachts: 12 uur

Gemiddelde wakkertijd: 1,25 – 2 uur

Wil jij nóg meer weten over de slaap van je kleintje? In onze slaapgids met voorbeeldroutines vindt je handige voorbeelden + voedingsschema's voor kinderen van 0 tot en met 4 jaar! Bestel hem nu!


Andere ontwikkelingen deze maand

Het slaapschema van een baby van 3 maanden hangt nog samen met het voedingsschema. Baby’s van 3 maanden hebben nog ongeveer 5 voedingen op een dag nodig. Als je geluk hebt, kan je baby het ’s nachts doen met één voeding. En als je al helemaal geluk hebt, dan kan jouw baby na een droomvoeding van 22.00 uur het doortrekken tot 7.00 – 7.30 uur. Wat een verademing!

Het kan dus lonen om een droomvoeding of nachtvoeding te proberen. Wat ook belangrijk is omtrent slapen en voeding: zorg dat een voeding geen manier is om je kindje te laten slapen. Veel baby’s vallen in slaap tijdens een voeding. Vaak worden ze dan lekker in bed gelegd. Maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Het is juist belangrijk dat je kindje de voeding krijgt nadat hij/zij uit het bedje komt. Daarna is het spelen en als je merkt dat de oogjes wat gaan hangen, is het tijd om naar bed te gaan.

Je legt je baby vervolgens wakker in bed. Zo leert hij/zij om zelfstandig in slaap te vallen. Deze vaardigheid is dé sleutel naar doorslapen.

Wist je dat je baby van 3 maanden...

  • Maandelijks wel 2,5 tot 3,5 centimeter groeit?
  • Maandelijks tot wel 900 gram kan aankomen?
  • Bewegingen nu meer bewust kan uitvoeren?
  • De nekspiertjes steeds sterker worden? Laat je baby wel goed trainen (tummy time)?
  • Steeds beter objecten kan vastgrijpen? Let dus maar op met loshangend haar en sieraden. Voor je het weet ben je 20 haren kwijt!
  • Hij steeds meer met je begint te communiceren? Zo zal je merken dat je kleintje reageert op jouw stem, je lach en misschien zelfs je boze blik.
  • Je baby de handjes kan openen en sluiten? Geen gebalde vuistjes meer!
  • Je baby steeds meer op je zal reageren en jou gaat zien als zijn favo persoon op aarde (maar dat wist je vast al!)

Tips voor het slaapschema van je baby van 3 maanden

Met een kleine beetje hulp van de biologische klok en een klein beetje hulp van jou, gaat het ook jouw baby lukken om een meer acceptabel slaapritme te ontwikkelen. Onderstaand een aantal essentiële tips (al zeggen we het zelf) die écht kunnen helpen!

1. Structuur en regelmaat

Mocht je nog geen routine hebben ingebouwd voor je baby, dan is dit een heel goed moment om hiermee te beginnen. Een routine houdt in dat je elke keer dezelfde handelingen verricht in dezelfde volgorde. Baby’s gaan heel goed op voorspelbaarheid en regelmaat. Het geeft ze een veilig gevoel.

Leef jij jouw leven als een kip zonder kop? Misschien dat je baby heel flexibel is en hier prima op gaat. Maar mocht je problemen ondervinden met slapen, dan is rust en regelmaat één van de eerste dingen die kunnen helpen. Saai maar waar.

Een routine bestaat bijvoorbeeld uit steeds dezelfde handelingen uitvoeren wanneer je jouw kindje uit bed haalt. Denk aan het volgende riedeltje:

  • Uit bed halen;
  • Luier verschonen;
  • Voeden;
  • Knuffelen;
  • Spelen;
  • in bedje leggen.

En repeat!

2. Bedritueel of slaapritueel

Het bovenstaande riedeltje is (zoals je waarschijnlijk wel door hebt) een riedeltje voor overdag. Daarnaast kun je ook nog altijd een klein bedritueel doen, voordat je baby ’s avonds gaat slapen. Dit hoeft geen ritueel van een half uur te zijn. Vijf minuten is eigenlijk al genoeg, zolang je het maar altijd herhaalt. Een voorbeeld: voeden, luier verschonen, slaapzak aandoen, slaap liedje zingen (of misschien is een liedje aanzetten een beter idee), white noise apparaatje aan, dikke kus en in bedje leggen.


3.  Go with the babyflow

Een belangrijke tip voor jou als ouder/verzorger: accepteer dat de meeste dagen niet zo lopen als je van te voren had bedacht. Plan jij graag je dag? Nieuwsflits: je dag plannen met een baby is vrijwel onmogelijk. Hoewel het slaapschema van een baby van 3 maanden wel meer regelmaat heeft, loopt een dag met kinderen bijna nooit als gepland.

Denk je dat je baby eindelijk een slaapritme heeft en dat je iets kunt plannen tijdens een

dutje…SURPRISE! Je baby wordt in een keer veel eerder wakker of wil niet slapen. Ons advies: go with the babyflow en accepteer dat een strak schema er nog niet in zit. Dan kan het altijd nog meevallen.

4. Ga voor een optimale slaapconditie

Als er constant een etiketje in het nekje prikt of je baby ligt te verkleumen, dan is het niet gek dat je kleintje niet goed kan slapen. Door al het gedoe met voeden, ontwikkelingssprongen enz. vergeten we soms wel eens dat de slaap ook verstoord kan worden door kleine, simpele dingen. Vergeet daarom ook niet de algemene slaapcondities te checken.

Denk aan de temperatuur van de kamer. Is de kleding van je kindje passend bij deze temperatuur (check anders even deze blog over TOG-waardes)? Ligt je kindje niet op de tocht, prikt er niets in het nekje (of ergens anders) of zijn er misschien veel omgevingsgeluiden? Mocht er sprake zijn van dat laatste dan kan een white noise apparaat uitkomst bieden!

5. Niet te lange dutjes

Op zich hoef je een baby nooit wakker te maken als hij slaapt. Maar als je baby tijdens een dutje na 4 uurtjes nog steeds in dromenland ligt, dan mag je best aan de bel trekken. Een te lang slaapje overdag, kan er namelijk voor zorgen dat je baby ´s nachts weer minder slaapt. Een dutje van 2 of 3 uur is prima.

Nog een tip als het om dutjes gaat: zorg bij het laatste dutje dat je baby rond 16.30 uur weer wakker is. Als je baby bij het namiddagdutje te lang doorslaapt, verstoord dit ook weer de nachtrust. We weten het: het is een gedoe maar als je erover nadenkt best logisch. Ga zelf maar eens 3 uur slapen overdag. Wedden dat je ’s avonds niet makkelijk in slaap valt?

Nog een paar tips:

  • Leg je baby wakker en moe in bed. Zo kan je kleintje leren zelfstandig in slaap te vallen.
  • Stel slapen als hoogste prioriteit. Kan je baby de slaap niet vatten? Doe er dan alles aan om dit voor elkaar te krijgen. Denk aan wandelen, autorijden of tegen je aan dragen.
  • Inbakeren: slaat je baby zichzelf om de oren? Inbakeren is een hele goede manier om de armpjes in bedwang te houden. Daarnaast voelen heel veel baby’s zich lekker geborgen en veilig als ze ingebakerd zijn (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
  • Geef nooit op! Het kan even duren voordat je baby in een fijn slaapritme zit. En het kan daarnaast voorkomen dat het slaapschema met tijden afwijkt. Geef niet op en vertrouw op jezelf en jouw gestructureerde lifestyle. Met rust en regelmaat win je de oorlog van slapeloze nachten wel!
  • Leer je baby kennen: lees niet alleen blogs over slapen, maar kijk ook eens naar het gedrag van je baby. Leer je baby kennen, dan weet je wanneer hij moe is en moet slapen, te weinig heeft geslapen of misschien wat minder moet slapen.
  • Laat je baby settelen. Je hoeft je baby van 3 maanden echt niet te laten huilen, maar het is wel goed je kleintje even de kans te geven zichzelf te settelen in bed. Heel veel baby’s huilen even als ze in bed worden gelegd of huilen ’s nachts als ze tussendoor wakker worden. Zet niet meteen een sprintje in als je baby huilt, maar wacht even een minuut. Huilt je baby dan nog, dan kun je even kijken.

Join Numsy!

Zit je met je handen in haar? Weet je soms echt niet wat je moet doen door al die gebroken nachten? Of was jouw baby juist een goede slapen en is dat in een keer veranderd? Het slechte nieuws is: het slaapschema van je baby van 3 maanden gaat nog heel veel veranderen. En dat is nog steeds het geval wanneer je baby 4, 5, 6 maanden of nog ouder is. Dat klopt: je bent er nog lang niet.

Oké, dan nu het goede nieuws. Je bent niet alleen! Waarschijnlijk had je wel door dat er meer ouders bestaan, maar wist je ook dat je ouder die in hetzelfde schuitje als jij zitten, heel makkelijk kunt bereiken? Ja echt! Daar hebben wij namelijk voor gezorgd.

Wij van Numsy wilden een plek creëren voor ouders waar ze elkaar kunnen vinden om tips uit te wisselen over slaap en kinderen. En ook een plek om gewoon even je frustratie te uiten. Maar weet je wat nog het leukste is? In onze community kun je ook gratis advies krijgen van gecertificeerde slaapcoaches. Zo krijg je pas echt alle ins and outs te horen over slapen. Maar dat is nog niet alles! Je hebt ook toegang tot onze super leerzame en leuke e-books en webinars!

Neem eens een kijkje in onze community Numsy+ en wordt zelf ook een slaapexpert!

numsy plus collection








Over de schrijver
Hé! Ik ben Rozemarijn moeder van 2 kindjes waarmee ik al voor flink wat ‘slaapuitdagingen’ heb gestaan. Gelukkig ben ik een lopende kennisbank als het gaat om kinderen en slapen, ontwikkelingen en uitdagingen. Ik schrijf hier namelijk al sinds 2017 dagelijks over en nog steeds zijn de onderwerpen hierover onuitputtelijk en blijf ik leren.Ik heb het geluk gehad dat ik alle kennis mocht vergaren voor mijn werk, maar ik weet dat dit bij veel ouders anders is. Ik sta jullie met alle liefde bij in jullie zoektocht naar het antwoord dat jullie helpt beter te slapen en te ontwikkelen. Als kind, maar ook als ouder. Veel leesplezier en mocht je iets missen: laat het ons weten, ik schrijf er graag een nieuwe blog over!
Reactie plaatsen