Slaapregressie 15 maanden
14 juni 2021 
4 min. leestijd

Slaapregressie 15 maanden

Slaapt je kindje ineens wat slechter, zijn de gebroken nachten weer terug en worden dutjes geweigerd? Waarschijnlijk ken je signalen al: het is weer tijd voor een slaapregressie. Lees hier meer over de slaapregressie bij 15 maanden.

Slaapregressie 15 maanden

Ja hoor, daar gaan we weer! De 12 maanden regressie is net achter de rug en de volgende staat alweer voor de deur: slaapregressie bij 15 maanden. Overigens hoef je jezelf niet meteen zorgen te maken; niet ieder kind doorloopt elke slaapregressie. Het kan dus best zijn dat je geluk hebt en je kindje gewoon slaapt zoals voorheen, of misschien alleen overdag wat slechter slaapt. Maar als je pech hebt… Dan merk je het volgende:

  • Onrustiger zijn, slechter humeur, korter lontje.
  • ’s Nachts vaker wakker worden.
  • Minder dutjes of hele korte dutjes.
  • Verandering in eetlust.

Ontwikkelingen 15 maanden

Slaapregressie zijn gelinkt aan de ontwikkelingen die je kleintje doormaakt. Rond de 15 maanden kan je kindje waarschijnlijk al goed lopen en dat vindt hij werkelijk geweldig. Of het nu nog aan jouw hand is of al zelfstandig: je kind beweegt heel veel en wil het liefst alleen maar lopen. Ook in bed oefent je kleintje nog rustig door en dat is natuurlijk niet echt het beste moment. Je kindje komt bijvoorbeeld vaker uit bed of is bijna niet rustig te krijgen.

Voor veel ouders wordt de luier verschonen ook steeds meer een uitdaging en rustig een boekje lezen zit er ook niet altijd in.

Van 2 naar 1 dutje

Rond deze periode vindt vaak de dutjes overgang plaats van 2 naar 1 dutje. Deze overgang gaat niet zonder slag of stoot. Je kindje kan overdag dutjes weigeren en ’s avonds helemaal instorten, ’s nachts weer wakker zijn of niet kunnen slapen. Let er goed op of je baby echt klaar is voor een dutje minder en dus prima de dag kan doorkomen met minder slaap.

Probeer allereerst het tweede dutje zo lang mogelijk in ere te houden. Heeft je kind het echt niet meer nodig, dan kan je het langzaam uit de routine halen. Bijvoorbeeld door het eerste dutje telkens iets naar achteren te schuiven, met een half uur per 2 dagen. Of je kort het eerste dutje in. Uitgebreide informatie over dutjes overgang vind je hier.

Tips om je baby te helpen door de slaapregressie van 15 maanden

  • Kijk goed naar het gedrag van je kind en beweeg mee. Soms kan je kindje het prima redden met één dutje, maar er kunnen dagen zijn dat hij er toch twee nodig heeft. Let op het humeur en de vermoeidheidssignalen, dan kom je al een heel eind.
  • Probeer zoveel mogelijk een vast ritme aan te houden.
  • Wordt je kind moe aan het einde van de dag, help hem even door dit moment heen. Het is immers een lastige overgang.
  • Houd een vast slaapritueel aan.
  • Probeer overdag lekker actief te zijn en een paar uur voor het slapen de activiteiten licht te houden.

Hoe lang duurt een slaapregressie bij 15 maanden?

Wanneer kun je weer lekker doorslapen? Wanneer gaan de dutjes weer vlekkeloos en is er wat rust in huis? Waarschijnlijk over 2 tot 4 weken. Even doorbijten dus. Het is sowieso een lastige periode, dit tweede levensjaar van je kleintje, want de volgende slaapregressie staat alweer bijna voor de deur. Dat is de slaapregressie bij 18 maanden. Na deze komen nog de slaapregressie bij 2 jaar en bij 3 jaar. Geniet dus echt van je rust als die is wederkeert, want het kan zo weer omslaan.

Numsy helpt met slapen

Wil jij ook zo graag een goede nachtrust? Dat kan alleen als jij goed slaapt, maar je kind(eren) ook. Helaas zijn er heel veel factoren die de slaap van je kleintje verstoren. Welke dat zijn en wat je als ouder kunt doen kun je allemaal vinden op ons uitgebreid platform. Op dit platform proberen we je zoveel mogelijk informatie te geven over alles wat met slaap te maken heeft. Denk aan blogs, slaapgidsen en binnenkort komen daar ook cursussen bij.

Wij van Numsy hebben de missie om iedereen te helpen goed te slapen, want slaap is zo ontzettend belangrijk. Deze missie willen we behalen door jullie te informeren en als extra hulpmiddel de beste white noise apparaatjes te maken. White noise, oftewel witte ruis, is een fijn, kalmerend geluid dat heel goed helpt om beter in slaap te komen. Zowel voor baby’s als volwassenen. De werkzaamheid is zelfs wetenschappelijk bewezen!. Benieuwd? Bekijk ze in onze droomshop en zie ook dit informatieve filmpje over white noise. En vergeet niet: sharing is caring! 

 

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen