Help, mijn peuter wordt ineens vroeg wakker!
20 augustus 2021 
10 min. leestijd

Help, mijn peuter wordt ineens vroeg wakker!

Het ritme van jouw peuter ligt eindelijk lekker op peil. Dat mag ook wel, na heel wat maanden van problematische slaap voor jou en je gezin is het nu tijd om zelf ook weer een beetje aan je rust toe te komen. Het vaste ritme zit er goed bij jou thuis, maar dan slaat het ineens om. Waar je kindje eerst lekker tot half 8, 8 uur wist te slapen is hij/zij nu ineens rond een uur of 5 wakker. Pfff.. Now what?

Een plotselinge Early Bird

Kinderen die structureel tussen 04:00 en 06:00 wakker worden noemen we Early Birds. Een  Early Bird wordt niet ‘even’ wakker om vervolgens weer verder te slapen maar is na het ontwaken ook meteen klaar om aan de nieuwe dag te beginnen. Mits je zelf ook een Early Bird bent zul jij hier wat meer moeite mee hebben. Genoeg reden om even te kijken hoe je het slaapschema van je kindje weer op de rit krijgt. 

Numsy Samenwerking

Waarom wordt mijn peuter ineens zo vroeg wakker?

Er zijn een boel verschillende redenen die ervoor kunnen zorgen dat jouw peuter vroeg wakker wordt. Gelukkig hebben we ook een heleboel mogelijke oplossingen voor je!

Is het niet te warm of koud?

Is de temperatuur in de slaapkamer van je peuter wel geschikt? De ideale kinderkamer heeft een temperatuur tussen de 16 en 20 graden. Dat geldt voor alle vier de seizoenen. In de herfst en winter is het vaak het koudst tussen 04:00 en 06:00 er is een aardige kans aanwezig dat je peuter dan vroeg wakker wordt vanwege deze kou. 

Kijk eens of je peuter niet uit bed komt door de kou. Je kunt dit doen door een thermometer in de slaapkamer van je kindje te plaatsen of door te controleren of je kindje niet te warme of koude slaapkleding draagt. Hiervoor kijk je naar de TOG-waarde, deze is meestal op het waslabel terug te vinden. 

TOG-waarde tabel kamertemperatuur en kleding

Wordt het te snel licht in de slaapkamer?

De overgang naar herfst/winter zorgt ervoor dat het kouder wordt, wat kan resulteren in een vroege(re) vogel. Ook de overgang van naar de lente/zomer kan ervoor dat je kind eerder wakker wordt. Het wordt namelijk eerder licht. De invloed van licht op de slaap van je peuter is ook enorm. Licht zorgt er namelijk voor dat we meer cortisol aanmaken wat ons lichaam en de hersenen wakker maakt. 

Probeer de kamer van je kindje eens wat donkerder te maken. Je kunt dit eerst uitproberen door wat vuilniszakken of een deken voor het raam te hangen, voordat je jouw geld investeert in extra verduisterende gordijnen of een rolluik. 

Onrustige omgeving

Ook een onrustige of rumoerige omgeving kan ervoor zorgen dat je peuter elke ochtend vroeg wakker wordt. Misschien wordt hij/zij wakker van geluiden op straat, bijvoorbeeld van de buurman die elke ochtend enorm vroeg naar zijn werk moet of van de vogels die buiten fluiten. Om dit op te lossen kun je gebruik maken van white noise. 

White noise is een constante, monotone ruis die geluiden van buitenaf maskeert. Het klinkt een beetje als het geluid van een draaiende ventilator of stofzuiger. Meer weten over white noise? Numsy is de #1 white noise specialist in de BeNeLux. Bekijk hier ons artikel; Hoe werkt white noise?

Mist er nog iets anders in de kamer?

In de peutertijd zal je kind vaker last krijgen van nachtmerries, night terrors of bang zijn in het donker. Het is voor je kindje lastig om deze angsten van de realiteit te onderscheiden. Maak de angsten van je kindje bespreekbaar en probeer ze voor het slapen gaan weg te nemen. Laat eens zien waar die vreemde schaduw vandaan komt of controleer tijdens jullie slaaproutine samen of er écht geen monsters onder het bed zitten. Ook een mooi nachtlampje doet het goed. 

Medische aandoening

Ook medische aandoeningen kunnen ervoor zorgen dat je peuter eerder wakker wordt. Astma en slaapapneu hebben bijvoorbeeld invloed op de ademhaling. Het binnenkrijgen van lucht gaat hierdoor moeizamer waardoor je peuter ‘s nachts wakker kan schrikken. Daarnaast kan ook een allergie of flink hoesten je peuter wakker houden ‘s nachts, of ervoor zorgen dat hij/zij vroeg uit bed wil komen. Neem contact op met de huisarts als je hier twijfels of vragen over hebt. 

Een te late bedtijd

Hoe laat gaat jouw peuter naar bed? Voor de meeste peuters is ergens tussen 19:00 en 20:00 een prima bedtijd. Maar vooral consequent een ritme aanhouden is belangrijk. Dus niet de ene keer om 19:00 en de dag erop om 20:00, het mag best eens een kwartiertje later zijn, maar dit moet niet de vaste prik worden. Wanneer je jouw kindje te laat naar bed brengt raak hij/zij oververmoeid. Hierdoor wordt er meer van het stresshormoon cortisol aangemaakt wat er in kan resulteren dat je kind te vroeg wakker wordt.


In onze slaapgids met voorbeeld routines vind je een handig overzicht met bedtijden voor kinderen van 0 tot en met 4 jaar!

Teveel tijd tussen middagdutje en bedtijd

Om dezelfde reden als bovenstaande. Te veel tijd moeten overbruggen tussen het laatste middagdutje en de bedtijd kan zorgen voor oververmoeidheid. Dit kan ertoe leiden dat je peuter al vroeg in de ochtend wakker wordt of dat je hem/haar überhaupt niet in slaap krijgt! De wakkertijd tussen het middagdutje en de bedtijd moet tussen de 4 en 6 uur liggen. Heb het idee dat je peuter hier moeite mee heeft? Verplaats het dutje dan wat verder op de middag of maak gebruik van een overbruggingsdutje.

Veranderingen in het ritme

Slaapregressies en dutjesovergangen. We hebben er al het een en ander over geschreven. Ook in de peutertijd ben je er nog niet helemaal vanaf. Nog even doorzetten en onthoudt, het is maar tijdelijk.

Slaapregressie

Een slaapregressie is een periode waarin tijdelijk het slaapritme van je kindje helemaal overhoop ligt. Dat komt doordat je kindje fysieke ontwikkelingen doormaakt en al zijn/haar moeite steekt om deze ontwikkeling onder de knie te krijgen. Je peuter heeft al heel wat van de regressies meegemaakt. Bijvoorbeeld toen hij leerde rollen, tijgeren en lopen. 

Tijdens de peutertijd zal je kindje nog 2x een slaapregressie moeten doorlopen. Dit zijn de slaapregressie 2 jaar en slaapregressie 3 jaar. In dit artikel lees je precies hoe je het beste om kunt gaan met een slaapregressie!

Kijk eens kritisch naar de dutjes van je kind

Heeft je kind het laatste middagdutje nog wel nodig? Of is de misère juist begonnen na het afstappen van deze laatste dut? Sommige ouders denken dat het wegnemen van het laatste middagdutje er juíst voor zorgt dat hun peuter ‘s nachts beter door zal slapen, dit werkt soms echter averechts. Ook hier kan de oververmoeidheid van je peuter zorgen voor een stijging van het stresshormoon cortisol. En zoals je ondertussen weet… Dat moeten we niet hebben!

Vervelend genoeg is bovenstaand advies natuurlijk niet altijd van toepassing. Naarmate je peuter ouder wordt zal het laatste middagdutje ooit een keer komen te vervallen. We raden je echter aan om dit laatste dutje zo lang mogelijk vast te houden. Je zult merken dat het tijd is om van dit dutje af te stappen wanneer je peuter:

  • ‘s ochtends heel vroeg wakker wordt
  • ‘s avonds niet in slaap kan vallen
  • geen middagdutje meer wil doen
  • Of juist alleen hele korte dutjes doet
  • midden in de nacht wakker wordt

Is het echt tijd om te stoppen met het laatste dutje? Lees hier verder!

Wat als bovenstaande oplossingen niet werken?

Is jouw kind een hardnekkige Early Bird? Dan hebben we een slaapgids geschreven speciaal voor jou! In onze Early Bird Gids vind je verschillende methoden die je kunnen helpen jouw peuter beter door te laten slapen. Bestel jouw kopie snel en breng weer rust en regelmaat terug in huis. 


Bestel hem nu!

Over Numsy

Wil jij ook een gezonde relatie met slaap voor jezelf of je gezin? Numsy komt tot de redding! We zijn sinds 2018 bezig met het opbouwen van een beter ritme voor gezinnen in de hele Benelux! Wil jij meer weten? Bekijk nog eens wat meer van onze blogs, slaapgidsen of wordt lid van onze bruisende community: The Sleep Dojo.

In deze community leer jij alles wat je moet weten over het slaapritme van je kleine, stel je vragen aan gecertificeerde slaapcoach en chat met ouders die in hetzelfde schuitje zitten als jij!

Schrijf je nu in!









Over de schrijver
.
Reactie plaatsen