Slaapschema baby eerste maand
01 augustus 2022 
10 min. leestijd

Slaapschema baby eerste maand

Voor baby’s is lekker veel slapen ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling. Tijdens het slapen groeit je baby en versterkt het immuunsysteem. Het is dus maar goed dat je baby het grootste gedeelte van de dag op één oor ligt. Hoeveel slaap heeft je baby van een maand nodig? In deze blog geven we je een slaapschema voor je baby's eerste maand!

Voorbeeld slaapschema baby eerste maand

Het slaapschema van je baby in de eerste maand, zal bestaan uit veel slapen en veel voedingen op een dag. Onderstaand een voorbeeldschema voor je baby in de eerste maand. Let op: dit is een voorbeeld. Kijk altijd naar de behoefte van jonge baby en leer zo snel mogelijk de slaapsignalen van je kleintje kennen!

Voorbeeldschema baby eerste maand

Het slaapritme van een baby in de eerste maand

Benieuwd naar het slaapritme van andere maanden? Bekijk ook het slaapschema van een baby van 2 maanden.

Alvast voorbereiden op de komende maanden? Met onze Slaapgids voorbeeld slaapschema`s voor baby`s en kinderen van 0 tot 4 jaar ben jij altijd voorbereid op het veranderende ritme van je kleintje.

De wakkertijden van je baby in eerste maand zijn maar heel kort. In het begin zal je jonge baby niet langer dan 45 minuten tot een klein uur wakker zijn. Dat uurtje gaat pijlsnel voorbij. Want je moet eerst nog verschonen, dan nog voeden en voor je het weet is je kleintje alweer klaar voor het volgende slaapje. Geniet er dus maar van!

Dutjes schema baby eerste maand

Je zal het wel merken, die eerste weken nadat jouw kleintje in huis is: hij of zij slaapt veel. Heel veel. En doe vooral met je kleintje mee, want ook jij kunt de slaap goed gebruiken. Hoeveel slaapt je kleintje precies in de eerste maand? Zie onderstaand:

Dutjesschema baby eerste maand

In de eerste maand heeft je baby nog geen dag- en nachtritme. Hij of zij slaapt dus telkens een paar uurtjes - is dan een klein uurtje wakker en slaapt daarna weer meteen verder. 

  • Totaal slaap overdag en ‘s nachts: tussen de 14 en 18 uur
  • Totaal uurtjes slaap tijdens dutje: 2,5 tot 4 uur
  • Wakker tussen de dutjes door: 45 tot 60 minuten
Meer weten over het slaapschema van je kleintje? Of wil je graag weten hoe dit schema zich in de komende maanden ontwikkelt?

Bekijk de gids

Baby slaapritme maand voorbeelden

Veel slaap! Hoeveel precies verschilt een beetje per baby. Het zal ongeveer neerkomen op 14 tot 18 uur slaap per dag. Deze uurtjes slaap zijn over de gehele dag verdeeld. Het is telkens 2 tot 3 uurtjes slapen en dan eventjes wakker. Je baby kent nog geen verschil tussen dag en nacht en zal dus overdag evenveel slapen als in de nacht. 

In het kort:

  • Je baby heeft nog geen besef van dag of nacht. Hierdoor slaapt je baby 14 tot 18 uur per dag in slaapjes van 2 tot 3 uur.

Slaap is voor iedereen belangrijk, jong en oud, maar voor kleine baby’s misschien nog wel het meest. Het zorgt er namelijk voor dat je baby goed kan groeien, de hersenen ontwikkelen en het immuunsysteem versterkt. Het is dus heel belangrijk dat je ervoor zorgt dat deze slaapuurtjes zo optimaal mogelijk verlopen. 

Ben jij ready om een supermommy of -daddy te worden? Kom eens een kijkje nemen in onze community! Hier chat je met gecertificeerde slaapcoaches en stel je al jouw prangende vragen over het ritme van je kleintje. Daarnaast hebben we talloze leerzame videomodules voor je gemaakt en organiseren we live Q&A's. 

Kom je een kijkje nemen?

numsy plus collection

Start met opbouwen dag- en nachtritme

Waar je op moet letten in deze eerste maand, is dat je baby momenteel geen dag- en nachtritme zal hebben. Dat had je kleintje in de baarmoeder ook nog niet. De hele dag zal je baby dezelfde cycli doorlopen: slapen, drinken, kort wakker zijn en knuffelen en dan weer slapen. Klinkt saai, maar geloof ons: de ontwikkelingen zullen pijlsnel gaan en voor je het weet is je kleintje langer wakker. Baby's slapen nou eenmaal veel. 

Wat nu belangrijk is, is dat je jouw baby kennis laat maken met het fenomeen dag en nacht. De eerste stap is zorgen dat het overdag licht is en je hoeft ook echt niet stil te doen. ’s Nachts tijdens het voeden is het goed alles zo donker mogelijk te houden en zo stil mogelijk te zijn. Probeer dus niet meer dan een nachtlampje aan te zetten en vermijd de tv, want dat geeft veel kleuren en geluiden.

 Slaapjes overdag zullen uiteindelijk afnemen, maar dat duurt nog wel even!

Volg het ritme van je baby

Hoe graag je ook wilt dat je kleintje een bepaald slaapschema opvolgt, dat gaat de eerste periode echt niet gebeuren. Zeker tot je baby een paar maanden oud is blijft het voeden op verzoek en ook een beetje slapen op verzoek. Je baby gaat dus richting het bedje als je ziet dat hij of zij moe is. Het is dus heel belangrijk dat je de slaapsignalen kan herkennen. Zodat je jouw kleine tijdig op bed legt. 

Dit zijn: in de oogjes wrijven, gapen, beetje jengelen, sloom kijken of rode wangetjes. Misschien vind je het in het begin nog lastig om deze signalen te herkennen. Onze tip: kijk naar je baby. Zo leer je jouw kleintje het beste kennen. Voor je het weet, ben je een expert en weet je met één blik wat je kindje nodig heeft! 

Routine

De woordjes ‘routine’, ‘rust’ en ‘regelmaat’ zullen je in het eerste jaar om de oren vliegen en dat is zeker niet zonder reden. Wil je de kans op een slecht slaappatroon verkleinen en het doorslapen stimuleren, dan is een goede routine, rust en regelmaat ESSENTIEEL. 

Nu vraag je jezelf misschien af hoe je nu een vorm van routine kunt inbouwen. Je baby slaapt immers ongeveer de hele dag. Toch kan het wel! Wat je kunt doen is telkens hetzelfde riedeltje herhalen. Wanneer je baby wakker wordt, kun je bijvoorbeeld eerst verschonen (zodat je kleintje echt even goed wakker wordt) vervolgens ga je voeden, dan nog even knuffelen, liedje zingen, slaapliedje of white noise aanzetten en laten slapen. 

Hoe ouder je baby wordt, hoe langer de wakkertijd zal zijn. Het knuffelen kun je dus steeds langer maken (heerlijk toch?!) en later kun je ook nog even samen spelen. De rest blijft een beetje hetzelfde. Als je dit blijft herhalen wordt het een voorspelbaar patroon voor je kindje en dat vinden ze heel fijn.


White noise helpt je kleine om sneller in slaap te vallen, het geruis van white noise is herkenbaar voor je kindje, dit hij hij namelijk al in de baarmoeder gehoord heeft. Benieuwd hoe white noise je kindje helpt om in een diepe slaap te komen? Zo werkt white noise.


Of bestel meteen en ontvang een gratis slaapgids!

Als (newborn) ouder kom je voor veel uitdagingen te staan. Daar komen vaak ook veel vragen bij kijken. Doe je het wel goed? Waarom slaapt je baby niet goed? Waarom is je baby zo vaak wakker? Hoelang mag je baby slapen zonder voeding? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. 

Hoe ga je jouw vragen laten beantwoorden? Heel simpel: door lid te worden van Numsy+. Bespaar jezelf uren googelen en veel gestruin op het internet. In onze community krijg je de juiste antwoorden en zit je niet met tegenstrijdige berichten. De tips die je ontvangt krijg je van gecertificeerde slaapcoaches en/of van ervaringsdeskundigen (waaronder andere ouders). 

Het is dus een veilige plek om je vragen te stellen, maar ook om jouw onzekerheden te delen en tips uit te wisselen. Tevens hebben we wekelijks iets leuks en leerzaams op de planning staan, zoals een Webinar, of we bespreken casussen van veelvoorkomende problemen. 

Ben je benieuwd? Neem gerust eens een kijkje en leer alles over slapen en jouw baby! Tot zo! 

Join the club and get some sleep!



Numsy+ Slaapcoaches

Over de schrijver
Hé! Ik ben Rozemarijn moeder van 2 kindjes waarmee ik al voor flink wat ‘slaapuitdagingen’ heb gestaan. Gelukkig ben ik een lopende kennisbank als het gaat om kinderen en slapen, ontwikkelingen en uitdagingen. Ik schrijf hier namelijk al sinds 2017 dagelijks over en nog steeds zijn de onderwerpen hierover onuitputtelijk en blijf ik leren. Ik heb het geluk gehad dat ik alle kennis mocht vergaren voor mijn werk, maar ik weet dat dit bij veel ouders anders is. Ik sta jullie met alle liefde bij in jullie zoektocht naar het antwoord dat jullie helpt beter te slapen en te ontwikkelen. Als kind, maar ook als ouder. Veel leesplezier en mocht je iets missen: laat het ons weten, ik schrijf er graag een nieuwe blog over!
Reactie plaatsen