Slaapschema baby 9 maanden
29 april 2022 
15 min. leestijd

Slaapschema baby 9 maanden

Alles wat je wil weten over het slaapschema van je baby van 9 maanden vind je hier! Bijvoorbeeld welke ontwikkelingen het slaappatroon kunnen verstoren en hoe je hierop kunt reageren. Ook lees je hoeveel slaap je baby nodig heeft, wat een goed slaapschema bij 9 maanden zou zijn en welke andere leuke ontwikkelingen je baby gaat doormaken.

Wil je eerst wat inleidende informatie? Onderstaande video is een van de vele videomodules in onze  gloednieuwe Numsy+ community. Hier leren we je alles over de slaap van je kindje! Probeer het nu 14 dagen gratis!

Waar moet je op letten in het schema deze maand

Het wordt weer een leuke maand! Want ook in deze maand staat een goed slaappatroon op losse schroeven. Of in ieder geval: dat kan het geval zijn. Misschien heb je geluk, misschien heb je pech. Soms weet je het niet.

Ontwikkelingen die deze maand voor uitdagingen kunnen zorgen:

Slaapregressie 9 maanden

Alweer een slaapregressie?! Jup! Het lijkt misschien nu of je constant met een slaapregressie te maken hebt, maar in feite valt het mee. Het probleem is een beetje, dat de timing van de slaapregressie lastig te voorspellen is. Met name de tweede en de derde regressie.

De tweede slaapregressie kan rond de 6 - 7 maanden zijn. De derde slaapregressie (deze dus) rond de 8 of 9 maanden. Soms valt het eerder en soms later. Dat is afhankelijk van de ontwikkeling van je baby. De slaapregressie treedt namelijk op, op het moment dat je kleintje een vaardigheid probeert te leren.

Slaapschema baby 9 maanden

Rond de 8 – 9 maanden is dat: 

  • Kruipen;
  • Zichzelf optrekken;
  • Steeds meer begrijpen en kunnen plaatsen in categorieën. Bijvoorbeeld dat een pop en een bal horen in de categorie ‘speelgoed’.
  • Blokken op elkaar kunnen stapelen;
  • Misschien al een poging tot de eerste stapjes?

Omdat je kindje hard bezig is één of meerdere van deze vaardigheden onder de knie te krijgen, staat goed slapen op de tweede plaats. Die kleine hardwerkende hersentjes kunnen niet alles tegelijk. Dus dan maar even wat slechter slapen. Dat slechter slapen bestaat uit: gebroken nachten, niet willen slapen en moeizame dutjes.

Als je jezelf afvraagt of je baby in een slaapregressie zit, dan is het een beetje 1 + 1 = slaapregressie. Zie je dat je kindje probeert te kruipen of blokken probeert te stapelen en gaat dat gepaard met slechter slapen? Bingo!

Wil je tips over hoe je hier het beste mee kunt omgaan? Je leest het in onze blog: slaapregressie 9 maanden tips en tricks.

Verlatingsangst

Vanaf de 6 maanden kan het al starten, maar rond de 8 – 9 maanden wordt het steeds erger: je kindje heeft last van verlatingsangst. Wat het inhoudt? Nou dat je baby niet wil dat jij hem verlaat. Nooit en never meer. Ook niet ’s nachts.

Dus telkens wanneer jij weggaat, breekt dat kleine hartje en zit je al snel midden in een hartverscheurend afscheid. Verlatingsangst is verschrikkelijk als ouder, want het laatste wat je wil, is dat je kindje verdriet heeft. Maar ja: je hebt geen keus. Je moet nu eenmaal werken, je moet nu eenmaal even boodschappen doen en ook jij moet nu eenmaal slapen. Het liefst in je eigen bed, zonder een kind dat je dekens steelt.

Er is een klein houvast: het is een fase. Ja, echt! Daar heb je op het moment dat je kindje huilt helemaal niks aan, maar het gaat voorbij. Het kan wel even duren trouwens, maar echt: ooit is het voorbij.

Het enige wat je nu moet doen is zorgen dat deze momenten zo kort mogelijk duren. Zorg dus wel dat je afscheid neemt (niet wegsluipen) en houd het afscheid kort en krachtig. De kans is heel groot dat je kind in huilen gaat uitbarsten. Op dat moment moet je maar aan het volgende denken: over een minuut is je kind jou weer vergeten en gewoon aan het spelen.

Meer tips over dit onderwerp lees je in de blog: verlatingsangst en slapen.

Ontwikkelingssprong

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, staat er deze maand ook nog een ontwikkelingssprong op de kalender. Waarschijnlijk ken je het gedrag van je kleintje tijdens zo’n sprong als geen ander: huilerig, hangerig, humeurig, slechter eten en uiteraard: minder goed slapen.

Een ontwikkelingssprong houdt in dat je baby een mentale ontwikkeling doormaakt. Ook dat kan hij maar lastig combineren met goed slapen. Een sprong kan een paar weken duren, maar het leuke is wel dat je kindje daarna ineens veel meer kan!

Hoeveel slaap heeft mijn baby van 9 maanden nodig?

Als het goed is heeft je baby van 9 maanden op de meeste dagen genoeg aan 2 dutjes. ’s Nachts zal je kleintje waarschijnlijk ook redelijk goed doorslapen, zo rond de 9 tot 12 uur.

Hoeveel je baby overdag slaapt kan een beetje verschillen. Dat heeft ook te maken met hoe druk de dag is. Gemiddeld komt dit neer op 2,5 tot 3 uur slapen verdeeld over 2 dutjes. Op drukke dagen of wanneer je kindje zich niet lekker voelt, kan het zijn dat hij/zij 3 slaapjes nodig heeft.

Voorbeeld slaapschema baby 9 maanden

Benieuwd hoe een slaapschema van een baby van 9 maanden eruit kan zien? We hebben onderstaand een voorbeeld schema.


Slaapschema baby 8 - 12 maanden

Benieuwd naar slaapschema's van andere maanden? Bekijk ook het slaapschema bij 8 maanden of het slaapschema bij 10 maanden.

Welke wakker tijden moet ik aanhouden bij 9 maanden?

De wakkertijden van een baby van 9 maanden verschilt niet zo heel veel met de maand ervoor. De komende maanden zal hier ook niet meer zoveel verandering in komen. Meestal blijft het schema redelijk stabiel tot de 12 maanden.

De wakker tijden die je kunt aanhouden zijn 2,5 tot 3 uurtjes tussen de dutjes door. ’s Avonds voor het slaapje kan je baby misschien wel wat langer opblijven. Kijk altijd goed naar je baby en reageer snel op vermoeidheidssignalen. Gapen = slapen!

Dutjes schema baby 9 maanden

De dutjes zullen nu niet meer zo verschillen als de maand ervoor. Mocht je baby toen nog regelmatig 3 dutjes doen, dan zal dat deze maand steeds minder worden. Maar nog steeds is het belangrijk dat je inspeelt op de behoefte van je kind. Is hij ziek, heeft hij een drukke dag gehad of een slechte nacht? Misschien dat je kindje een derde dutje dan wel op prijs stelt.

Dutjesschema baby 8 maanden

Totaal aantal uurtjes slapen overdag: 2,5 uur tot 2 uur en 45 minuten.

Totaal aantal uurtjes slapen ’s nachts: 10 tot 12 uur

Gemiddelde wakkertijd: 2,5 tot 3 uur

Wil jij nóg meer weten over de slaap van je kleintje? In onze slaapgids met voorbeeldroutines vindt je handige voorbeelden + voedingsschema's voor kinderen van 0 tot en met 4 jaar! Bestel hem nu!


Andere ontwikkelingen deze maand

Ondanks dat veel ontwikkelingen zorgen voor veel slaaptekort, is het toch supermooi om te zien hoe je kleintje steeds meer vaardigheden leert en kan.

De vaardigheden die je kleintje bij 9 maanden gaat leren (of al kan):

  • Kruipen (is jouw huis al babyproof?!)
  • Zelf gaan zitten.
  • Proberen op te trekken.
  • Een poging tot een kusje geven, wat waarschijnlijk meer een kopstoot zal zijn.
  • Objecten beter vastpakken. Dit betekent overigens ook dat niets in huis meer veilig is voor die grijpgrage handjes.
  • Herkent zijn naam en kan kleine opdrachten begrijpen. Denk aan: kom eens bij mama.
  • Hij kan de pincetgreep.
  • Misschien al de eerste stapjes?

Tips voor het slaapschema van je baby van 9 maanden

Het is nogal druk qua ontwikkelingen voor je baby van 9 maanden. Daarom blijft rust, regelmaat en reinheid ontzettend belangrijk. Let daarnaast heel goed op de volgende elementen:

  • Stel je flexibel op: dit is een belangrijke tip voor ouders. Ga er niet vanuit dat je de komende weken of maanden veel nachtrust hebt. Het wel en wee van je kindje is nu eenmaal niet te voorspellen. Het kan een week goed gaan en daarna weer 2 weken niet goed. Probeer mee te bewegen met de perikelen van je kindje. Verzet jezelf er niet tegen. Elke keer balen van een gebroken nacht, maakt de situatie niet beter. Het is helaas niet anders. Stel je flexibel op en vraag op deze dagen niet te veel van jezelf.
  • Zelfstandig in slaap vallen: als je wilt dat je baby beter slaapt, dan helpt het enorm als hij/zij zelfstandig in slaap kan vallen. Kan je baby dit niet, dan zal jij telkens moeten opdraven om hem te helpen. Dat wil je natuurlijk niet. Zeker niet als het nacht is. Je kunt je baby dit leren door hem/haar moe, maar wakker in bed te leggen. In het begin zal het wennen zijn. Voor je baby en voor jou. De kans is vrij groot dat je kindje gaat protesteren. Onderdruk de drang om meteen naar je kindje te gaan. Het is beter om eerst 10 minuten te wachten (als je dat lukt). Het komt vaak voor dat baby’s binnen 10 minuten zelfstandig in slaap vallen. Merk je echter dat het huilen steeds hysterischer wordt, dan is het beter weer even naar je kleintje toe te gaan. Bij het volgende slaapje probeer je het weer. Geef niet op!
Meer weten over het zelfstandig laten slapen van je kleine? Lees onze geheime blauwdruk! Hierin krijg jij volop tips & tricks om je kindje sneller zelfstandig in slaap te laten vallen.

Numsy Geheime Blauwdruk

  • Ga niet kijken bij elk geluid: heel veel baby’s huilen eventjes voordat ze in slaap vallen. En daarnaast zijn er veel baby’s die ’s nachts even huilen en na een paar minuten weer gewoon zelf in slaap vallen. Geef je baby de tijd om het zelf uit te vinden en zichzelf in slaap te krijgen. Geloof ons: dat is beter dan meteen bij ieder geluidje gaan kijken. Wanneer je dat doet, haal je jouw kleintje helemaal uit zijn slaap. Daarnaast wordt hij ook te veel afhankelijk van jou.
  • Slaapritueel: een goed slaapritueel doet wonderen voor de nachtrust van je baby. Een slaapritueel is een prachtige voorbereiding voor het slapen gaan. Wanneer je het structureel toepast, gaat het lichaampje van je baby het ritueel herkennen. ‘Hé, het is weer tijd om te gaan slapen.’ Vervolgens gaat het lichaam het slaaphormoon melatonine aanmaken en kan je baby na het ritueel heerlijk slapen. Een ritueel kan bestaan uit: laatste voeding geven, luier verschonen, pyjama aan, tandje(s) poetsen, verhaaltje lezen, liedje zingen, kus en slapen.
  • Stimuleer de ontwikkeling van je kind: er zijn deze maand heel wat vaardigheden die je baby probeert te leren. Met een beetje gezonde stimulatie, kan het zomaar zijn dat je kindje het eerder onder de knie heeft. De nadruk ligt wel op gezonde stimulatie. Ga het niet forceren. Je kunt bijvoorbeeld iets met je baby oefenen. Bijvoorbeeld blokjes stapelen of figuurtjes in een vormdoosje stoppen. Of in ieder geval: een poging tot. Zodra je merkt dat je kleintje er geen zin meer in heeft, dan stop je. Een paar uur later kun je het gewoon weer proberen.
  • Rust in de slaapkamer: slaapt je baby slecht en heb je geen idee hoe dat komt? Dan is onze vraag: heb je al eens kritisch gekeken naar de slaapomgeving? Een goede slaapomgeving ademt rust uit. Dus geen bedje dat bezaaid ligt met knuffels, geen kleurrijke mobile boven het bed en zo min mogelijk geluiden. Woon je op een plek met veel omgevingsgeluiden? Probeer dan white noise eens. Numsy is marktleider in Nederland als het gaat om de ontwikkeling van de beste white noise apparaten. Deze apparaten produceren een aangename ruis die je kindje doet denken aan de geluiden in de baarmoeder. De ruis werkt kalmeren en zeer slaapverwekkend. Nog een groot voordeel: het maskeers omgevingsgeluiden zodat je kleintje daar minder snel van wakker schrikt. Onze meer geavanceerde apparaten zijn naast de ‘witte ruis’ ook uitgerust met tal van andere rustgevende geluiden zoals het geluid van regen, het oerwoud, een kabbelend beekje of de oceaan. Denk je nu: dat wil ik ook! Dat kan! Want we hebben ook varianten speciaal voor volwassenen! Check onze droomshop!

Numsy Move

Join Numsy + !

Wij bij Numsy houden van een goede nachtrust, maar we weten als geen ander dat dit met kleine kindjes een behoorlijke uitdaging is. Ouders hebben vaak veel vragen als het gaat om hun kindje en hun slaappatroon. We zullen je één ding vertellen: wij hebben alle antwoorden. Echt waar!

De afgelopen maanden hebben we ons ingezet voor een groot en compleet platform waar je als ouder alles kunt vinden over slaap. We zijn begonnen met het ontwikkelen van white noise apparaten. Toen begonnen we blogs te schrijven met belangrijke topics over baby’s en slapen. Hierna kwamen de e-books en nu hebben we alles samengevoegd in onze community. Met natuurlijk nog meer extraatjes. Ons team is namelijk versterkt met gecertificeerd slaapcoaches.

numsy plus collection

In de Numsy+ community kun je met hen in contact komen en al je vragen stellen. Ook kun je deelnemen aan Webinars, casusbesprekeningen (waarbij veelvoorkomende problemen en oplossingen worden besproken) en kun je in contact komen met anders ouders (of ja: lotgenoten).

Klinkt goed toch? Kom eens een kijkje nemen en vind de antwoorden op al je vragen!


Over de schrijver
Hé! Ik ben Rozemarijn moeder van 2 kindjes waarmee ik al voor flink wat ‘slaapuitdagingen’ heb gestaan. Gelukkig ben ik een lopende kennisbank als het gaat om kinderen en slapen, ontwikkelingen en uitdagingen. Ik schrijf hier namelijk al sinds 2017 dagelijks over en nog steeds zijn de onderwerpen hierover onuitputtelijk en blijf ik leren.Ik heb het geluk gehad dat ik alle kennis mocht vergaren voor mijn werk, maar ik weet dat dit bij veel ouders anders is. Ik sta jullie met alle liefde bij in jullie zoektocht naar het antwoord dat jullie helpt beter te slapen en te ontwikkelen. Als kind, maar ook als ouder. Veel leesplezier en mocht je iets missen: laat het ons weten, ik schrijf er graag een nieuwe blog over!
Reactie plaatsen