Slaapschema baby 5 maanden
22 april 2022 
15 min. leestijd

Slaapschema baby 5 maanden

Benieuwd naar het slaapschema van een baby van 5 maanden oud? Wij gaan je er in deze blog alles over vertellen. Bijvoorbeeld hoeveel slaap je kleintje nodig heeft, hoe lang hij tussen de dutjes door wakker kan blijven en hoeveel slaap hij overdag nodig heeft. Tevens leggen we je uit met welke uitdagingen je te maken kan krijgen die je nachtrust kunnen verstoren.

Kortom: super zinvolle blog als jij een kleintje hebt van 5 maanden oud!

Wil je eerst wat inleidende informatie? Onderstaande video is een van de vele videomodules in onze  gloednieuwe Numsy+ community. Hier leren we je alles over de slaap van je kindje! Probeer het nu 14 dagen gratis!


Waar moet je op letten in het schema deze maand

Er zijn een paar ontwikkelingen of fasen in deze maand die direct invloed hebben op het slaapschema van je baby van 5 maanden.

Verlatingsangst

Het is misschien een beetje vroeg, maar we waarschuwen je alvast: sommige baby’s hebben vanaf de 5 maanden al last van verlatingsangst. Dit brengt weer een nieuwe uitdaging met zich mee op het gebied van slaap. Zodra jij namelijk je hielen hebt gelicht, barst je baby in tranen uit: laat me niet alleen! Waarom is dit? Je kleintje heeft nu door dat jij hem kunt verlaten en hij dan moederziel alleen is, inderdaad: verlatingsangst. Wat je kunt doen vertelt onze slaapcoach Josanne in de blog: Verlatingsangst bij baby's.

maam en baby zetten koffie

Mogelijk nog slaapregressie

Je baby van 5 maanden maakt hele grote ontwikkelingen door en dat heeft invloed op het slaapschema. Heb je de eerste slaapregressie al gehad? Zit er je nu misschien middenin of heb je zoiets van: wat is een slaapregressie?

Een slaapregressie kun je heel goed herkennen (helaas). Je baby slaapt ineens niet meer door in de nacht. Of hij wilt niet meer gaan slapen (zowel overdag als ’s avonds) of is heel vroeg wakker. Het is drama dus en dat betekent: slaapregressie.

Behalve dat je baby in deze periode voor jou een nachtmerrie is, is er meer aan de hand. Je kleintje maakt op dit moment grote fysieke ontwikkelingen door en is bezig bepaalde vaardigheden te leren. Bijvoorbeeld omrollen, brabbelen of misschien zelfs al tijgeren.

De slaapregressie stopt als je kleintje de vaardigheden zo goed als beheerst. Werk aan de winkel dus! Natuurlijk moet je nu niet één of ander trainingskamp verzinnen om je kindje zo snel mogelijk te laten omrollen, maar een gezonde stimulatie werkt wel heel goed. Leg bijvoorbeeld een favoriet speeltje wat verder weg zodat je baby gestimuleerd wordt in beweging te komen. Oefening baart kunst!

Er is meer wat je kunt doen in deze periode van een slaapregressie. Misschien goed om de blog over slaapregressie bij 4 maanden eens te lezen en ook de andere blogs, want we hebben nieuws voor je: slaapregressies komen nog vaak terug in de eerste 2 jaar.

Hoeveel slaap heeft mijn baby van 5 maanden nodig?

Een baby van 5 maanden heeft nog best veel slaap nodig. Misschien maar goed ook... Gemiddeld slapen baby’s van deze leeftijd iets van 12 tot 15 uur per 24 uur (per dag dus). Het gros van deze uurtjes slaapt je kleintje in de avond/nacht en dat is rond de 11 tot 12 uur. Overdag doet hij ongeveer 3, soms nog 4 dutjes.

Loop jij rond met vragen over de slaap van je kindje? Chat met onze gecertificeerde slaapcoaches of doe mee aan live Q&A's! Onze community Numsy+ is dé plek om laagdrempelig in contact te komen met gelijkgestemde ouders en slaapcoaches. Schrijf je nu in en laat je kleintje ook slapen als een roos!


Slaapschema baby 5 maanden

Onderstaand een voorbeeldschema voor je baby. Uiteraard kan het heel goed voorkomen dat jouw kleintje wat andere tijden hanteert. Dat maakt niet uit. Het belangrijkste is om op de wakkertijden te letten. Deze is rond de 2 uur. Probeer je kindje niet veel langer wakker te houden, maar probeer je kindje ook niet eerder al op bed te leggen. Als je de wakkertijden inkort, dan werk je hazenslaapjes in de hand. Op den duur verstoort dat het hele slaappatroon.

Voorbeeld slaapschema baby 5 maanden

Het slaapschema van een baby bij 5 maanden

Benieuwd naar slaapschema's van andere maanden? Bekijk ook het slaapschema bij 4 maanden of het slaapschema bij 6 maanden.

Welke wakker tijden moet ik aanhouden bij 5 maanden?

De wakkertijden zijn heel belangrijk als je een goed slaapritme wilt ontwikkelen. Daarnaast vormen ze een fijne leidraad als je even niet meer weet of je baby nu een dutje moet doen of niet.

De wakkertijden van een baby van 5 maanden is tussen de anderhalf tot 2 uur. Probeer de 2 uur als maximum aan te houden. Ligt je baby dus al 2 uur lang lekker te feesten en merk je dat hij/zij een beetje chagrijnig wordt, dan weet je dat het bedtijd is. Geen twijfel over mogelijk!

Dutjes schema baby 5 maanden

Een baby van 5 maanden zit nog een beetje op zo’n kantelpunt: 3 of 4 dutjes? Waarschijnlijk zal het vaak verschillen. De ene dag zijn 3 genoeg, de andere keer heeft je kleintje er echt 4 nodig. Dit zal voornamelijk op ‘drukke’ dagen zijn waarbij je kind veel indrukken te verwerken krijgt. Onderstaand het dutjes schema

Dutjes schema baby 5 maanden

Totaal aantal uurtjes slapen overdag: 3,5 – 4 uur

Totaal aantal uurtjes slapen ’s nachts: 10 tot 12 uur

Gemiddelde wakkertijd: 90 – 135 (gemiddeld 2 uur)

Op zoek naar een makkelijke bundel vol voorbeeldschema's en extra uitleg over de slaap van je kindje? Bekijk ook eens onze slaapgids met voorbeeldschema's voor kinderen van 0 tot en met 4 jaar! - Tijdelijk afgeprijsd, wees er snel bij!


Andere ontwikkelingen deze maand

Het slaapschema van een baby van 5 maanden is misschien niet drastisch anders dan die van 4 maanden, je baby zelf kan wel alweer veel meer.

De nekspieren zijn waarschijnlijk al een stuk sterker geworden. Hierdoor kan je baby op de handjes leunen als hij op z’n buik ligt. Ook in een zitpositie kan je kleintje het hoofdje beter in bedwang houden. Heb je al geoefend met zitten? Zelfstandig zitten is nog wat ambitieus maar je als je jouw kleintje een beetje vasthoudt, zal het vast al best goed gaan.

Een belangrijke vaardigheid die je kleintje nu probeert is omrollen. Je kunt deze vaardigheid oefenen door een speeltje iets verder weg te leggen. Het is leuk om te zien wat je baby voor kunsten uit de kast haalt om bij dat speeltje te komen. Mocht je baby steeds vaardiger worden in omrollen, en slaapt hij nog onder een dekentje, stap dan eens over op een slaapzak. In een slaapzak kan je baby rollen wat hij wilt, hij blijft lekker warm.

Andere leuke ontwikkelingen bij 5 maanden:

  • Je baby kan steeds beter grijpen naar volledig willekeurige objecten. Haren, oorbellen, kettingen en telefoons zullen niet gespaard worden!
  • Ben je al begonnen met de oefenhapjes? Nog niet? Geen probleem, misschien dat je baby nu wel wilt. Was je al begonnen, misschien kun je de hoeveelheden dan wat vergroten, of misschien is het tijd voor wat meer uitdaging. Probeer bijvoorbeeld eens wat spruitjes, bonen of grotere stukjes naar binnen te lepelen. Succes!
  • De spiegel is nu een super goedkoop en lachwekkend speelgoed. Zet je kleintje er maar eens voor: hé wie is die gezelligerd?
  • De taalontwikkeling is ondertussen ook in volle gang. Deze kun je extra stimuleren door veel samen te zingen. Het liefst met gebaren zoals ‘Klap eens in de handjes’, ‘Hoedje van papier’ of ‘In de maneschijn’. (TIP: geen idee hoe die liedjes ook alweer gaan? Zoek ze op Youtube of kijk naar ‘Juf Roos’ op Videoland. Voor je het weet ben je weer helemaal bij!

Wat ook helpt bij de taalontwikkeling: heel veel tegen je kleintje praten. Vertel bijvoorbeeld wat je aan het doen bent of desnoods lucht je jouw hart bij je baby. Het maakt nu nog totaal niet uit wat je zegt, als je maar iets zegt. Leuk toch, iemand die altijd naar je luistert en niet oordeelt?


Tips voor het slaapschema van je baby van 5 maanden

Het zou goed zijn als je baby tussen 18.30 – 20.00 uur naar bed gaat en tussen 6.00 – 7.30 ’s ochtends wakker is (uiteraard hoe later hoe beter).

Als je kindje binnen deze marges gaat slapen en wakker is, vallen de rest van de slaapjes

er mooi tussenin. Deze zijn overigens iets lastiger te plannen en je zal merken dat de middagdutjes vaak wat veranderen. Soms slaapt je kleintje langer, soms korter, soms slaat hij/zij een dutje over.

Dit vraag wat flexibiliteit en geduld. Het kan soms best vervelend zijn, maar twijfel nooit aan je eigen kunnen. Zolang je goed inspeelt op de signalen die je kleintje je geeft (en dat zijn er vaak meer dan je denkt) dan doe je het hartstikke goed.

Regelmaat, regelmaat, regelmaat

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: regelmaat. Regelmaat (we zeggen het gewoon nog een keer…) is zo belangrijk, zeker als je rust in huis wilt creëren. Het komt soms vanzelf. Echt waar: soms merk je dat er zomaar ineens structuur in je dag begint te zitten. Je weet bijvoorbeeld ongeveer wanneer je baby slaapt en je weer (iets) meer rust hebt.

Het kan ook zijn dat de regelmaat nog heel ver te zoeken is. Gelukkig heb je het zelf in de hand. In de blog over het slaapschema van een baby van 3 maanden en slaapschema van een baby van 4 maanden hebben we het ook over regelmaat. We blijven het inderdaad herhalen. Hoe sneller het er is, hoe beter jij en je baby zullen functioneren.

Vanaf de 5 maanden is het écht nodig dat je baby meer regelmaat heeft. Is het er nog niet? No worries, wij geven je tips!

  • Leg je baby in bed bij de eerste vermoeidheidssignalen (wegkijken, suf kijken, sloom zijn, gapen, in de oogjes wrijven).
  • Leg je baby wakker in bed zodat hij leert zelfstandig in slaap te vallen.
  • Ga niet meteen naar baby toe als hij/zij eventjes geluid maakt of wat huilt. Soms gebeurt dat in de slaap, of moet je baby gewoon even zijn draai vinden. Er zijn genoeg baby’s die een zogenoemd ‘inslaaphuiltje’ hebben. Wacht bij de eerste geluiden een paar minuten (bij een inslaaphuiltje tot een kwartier) voordat je naar je kleintje gaat. Als je baby steeds harder gaat huilen kun je eerder gaan. Maar ga in ieder geval niet meteen bij de eerste geluidjes. Te snel je baby uit bed halen, verstoord ook het slaapritme!
  • Volg een slaapritueel op en doe dit consequent.
  • Is er veel omgevingsgeluid of heb je het idee dat je baby niet goed tot rust komt? In dat geval raden we white noise aan. White noise maskeert omgevingsgeluiden en heeft een zeer kalmerende werking op baby’s.
  • Zorg voor een rustige kamer met een goede kamertemperatuur (tussen de 16 – 18 graden) en breng het aantal knuffels in bed tot het minimum. Rust en reinheid: dat is wat we willen.

Join onze community!

De perikelen in ouderland zijn soms heel hoog. Vooral als je te maken hebt met een flinke dosis slaaptekort. De meeste vragen die worden gesteld, hebben met slapen of eten te maken. En dat is natuurlijk hartstikke logisch: slapen en eten zijn essentieel en we kunnen niet zonder. Je baby niet, maar jij ook niet.

Numsy heeft zich voor 100% gericht op slaap, we kunnen werkelijk met recht zeggen dat wij slaapspecialisten zijn vooral als het gaat om kleine kindjes. Wij weten precies hoeveel slaap je baby nodig heeft, wat de nachtrust van je baby kan verstoren, waarom je baby (weer) niet doorslaapt, wat je kunt doen tegen kinderen die heel vroeg wakker zijn of niet willen gaan slapen. Kortom: WE WETEN ALLES!

Weet je wat nu het mooiste is? Jij kunt gebruik maken van onze kennis! Met ons bedoelen we ervaringsdeskundigen, andere ouders en onze specialisten bestaande uit gecertificeerde slaapcoaches die werkelijk AL-LES weten over slaap en kinderen. Hoe je er gebruik van kunt maken? Neem eens een kijken bij Numsy+. Dit is onze community (waar we super trots op zijn) speciaal opgezet voor ouders.

In de community kun je ervaringen (en frustraties) delen met andere ouders, chatten met onze slaapcoaches en deelnemen aan super leuke en interessante webinars en cursussen. Ook heb je toegang tot speciale e-books die veelvoorkomende onderwerpen uitgebreid behandelen. Zoals tips voor ouders met kinderen die heel vroeg wakker zijn (early birds) en nog veel meer.

Kom eens een kijkje nemen en laat je verrassen!

numsy plus

Over de schrijver
Hé! Ik ben Rozemarijn moeder van 2 kindjes waarmee ik al voor flink wat ‘slaapuitdagingen’ heb gestaan. Gelukkig ben ik een lopende kennisbank als het gaat om kinderen en slapen, ontwikkelingen en uitdagingen. Ik schrijf hier namelijk al sinds 2017 dagelijks over en nog steeds zijn de onderwerpen hierover onuitputtelijk en blijf ik leren.Ik heb het geluk gehad dat ik alle kennis mocht vergaren voor mijn werk, maar ik weet dat dit bij veel ouders anders is. Ik sta jullie met alle liefde bij in jullie zoektocht naar het antwoord dat jullie helpt beter te slapen en te ontwikkelen. Als kind, maar ook als ouder. Veel leesplezier en mocht je iets missen: laat het ons weten, ik schrijf er graag een nieuwe blog over!
Reactie plaatsen